LITERAT CZERWCA 2011
JOHN IRVING
John Winslow Irving
urodził się 2 marca 1942 roku w Exter (New Hampshire) w Stanach Zjednoczonych.
Część dzieciństwa, jak również wczesne lata młodości amerykański prozaik
spędził w Austrii. Tam rozpoczął studia na wydziale historii sztuki i
filozofii. Od chwili swojego literackiego debiutu zajmuje miejsce w czołówce obok
najwybitniejszych współczesnych pisarzy, natomiast w Stanach Zjednoczonych jest
uważany za najpopularniejszego opozycjonistę artystycznego wobec literatury
neoawangardowej.
John Irving jest
autorem kilku nie tylko powszechnie wydawanych, ale również ekranizowanych
powieści surrealistyczno-parodystycznych, czyli tak zwanych czarnych komedii. Debiut
literacki pisarza przypadł na 1968 rok. Była to powieść pod tytułem Uwolnić niedźwiedzie (z ang. Setting Free the Bears). To właśnie w
niej po raz pierwszy ukazał pewne elementy świata. Następnie świat ten
wykreował niemalże w całej swojej twórczości, gdzie pokazał rzeczywistość
mizernych wędrowców, podróżujących od New Hampshire aż do Wiednia i
obserwujących właśnie z tej perspektywy wydarzenia, które wstrząsnęły w jakiś
sposób XIX-wieczną historią. Niemniej, w znacznie większym stopniu bohaterowie
ci zapatrzeni są w osobiste, wewnętrzne rozterki. Należy pamiętać, że w swojej
twórczości autor wykorzystuje przede wszystkim motywy autobiograficzne.
Natomiast nie uważa siebie za postmodernistę, a sprawy, o których pisze w
swoich książkach, nie mogłyby występować w prozie pochodzącej z XIX wieku, z
uwagi na fakt obowiązywania wówczas pewnych norm obyczajowych. Ale z drugiej
strony zawartość jego powieści jest jak najbardziej modernistyczna, gdyż są one
zbudowane w sposób niezwykle staroświecki.
Literacka biografia
Johna Irvinga powinna stanowić przykład dla wielu europejskich pisarzy. Sam autor
czuje się niezwykle mocno związany z europejską tradycją literacką. Będąc
młodym chłopakiem pochłaniał tomy książek, lecz mimo to nigdy nie był fanem
literatury amerykańskiej. Natomiast bardzo cenił sobie powieści wiktoriańskie,
a także takich pisarzy pochodzących z Europy, jak: Charles Dickens oraz Graham
Greene. Sam o sobie mówi, że jest pisarzem staroświeckim, ponieważ pisze
powieści, których akcja rozgrywa się XIX wieku, gdzie obowiązywało szereg specyficznych
reguł i norm. W swoim pisaniu skupia się na precyzyjnej intrydze, rozwoju
postaci, a także na efekcie upływającego czasu. Ogólnie można rzec, że John
Irving wierzy w dobrą historię.
Twórczość (1968-2010)
Uwolnić
niedźwiedzie (z ang. Setting
Free the Bears; 1968)
Metoda
wodna
(z ang. The Water-Method Man; 1972)
Małżeństwo wagi półśredniej (z ang. The 158-Pound
Marriage;
1974)
Świat
według Garpa (z ang. The
World According to Garp; 1978). W Polsce książka po
raz pierwszy ukazała się w 1984 roku.
Hotel
New Hampshire (z ang. The Hotel New Hampshire; 1981). W Polsce powieść
ukazała się po raz pierwszy w 1992 roku.
Regulamin
Tłoczni Win (z ang. The Cider House Rules; 1985). Polska premiera powieści
miała miejsce w 1995 roku.
Modlitwa za Owena (z ang. A Prayer for Owen Meany;
1989)
Syn
Cyrku
(z ang. A Son of the Circus; 1994)
Playboy:
Opowiadania (z ang. Playboy: Stories; 1994). W Polsce opowiadania ukazały sie w 1995 roku.
Autobiografia: Wymyślona Dziewczyna (z ang. The Imaginary Girlfriend;
1995)
Ratować Prośka: Opowiadania (z ang. Trying to save
Piggy Sneed; 1996)
Jednoroczna wdowa (z ang. A Widow for One Year; 1998)
Moje filmowe perypetie. Pamiętnik (z ang. My Movie
Business;
1999)
Wbrew regułom: scenariusz (z ang. The Cider House
Rules: A Screenplay; 1999). W Polsce
scenariusz ukazał się w 2001 roku.
Czwarta
Ręka
(z ang. The Fourth
Hand; 2001). Premiera polskiego wydania to 2002 rok.
Odgłos, jaki wydaje ktoś, kto stara się nie wydawać
żadnych odgłosów (z ang. A
Sound Like Someone Trying Not to Make a Sound; 2004). Wydanie
polskie to rok 2005.
Zanim
Cię znajdę
(z ang. Until I Find You; 2005). W Polsce książka ukazała się po
raz pierwszy w 2006 roku.
Ostatnia
Noc w Twisted River (z ang. Last Night in Twisted River; 2009). Polska premiera miała miejsce w
2010 roku.
Ekranizacje powieści Johna Irvinga (1982-2004)
Świat
według Garpa (z ang. The
World According to Garp; 1982)
Hotel
New Hampshire (z ang. The
Hotel New Hampshire; 1984)
Modlitwa
za Owena
(z ang. Simon Birch; 1998)
Wbrew regułom. Regulamin Tłoczni Win (z ang. The Cider House
Rules;
1999)
Drzwi
w podłodze. Jednoroczna Wodowa (z ang. The Door in The Floor; 2004)
W opinii kolegów po
fachu John Irving jest najbardziej europejskim pisarzem pochodzącym z Ameryki.
Takie przekonanie ma swoje źródło w tym, że tylko w samych Niemczech sprzedaje
on więcej swoich powieści, aniżeli w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie łącznie.
Swoje sukcesy autor zawdzięcza wyłącznie ciężkiej pracy. Sam przyznaje, że jak
do tej pory nie miał ciekawego życia. Był dwa razy żonaty i ma trzech synów.
Ciekawostką jest natomiast to, że John Irving przyznaje się do dysleksji i
dlatego też uważa, że nie jest urodzonym pisarzem.
Ukoronowaniem
pisarskiej kariery Johna Irvinga, jeśli chodzi o produkcje filmowe, było
otrzymanie Oskara za scenariusz do filmu pod tytułem Wbrew regułom na podstawie powieści Regulamin Tłoczni Win. Autor zapytany o doświadczenia, jakie
towarzyszyły mu podczas pisania scenariusza, odpowiada, że nigdy nie zdarzyło
mu się czytać złego scenariusza, który następnie stałby się dobrym filmem.
Uważa, że w tej kwestii miał wiele szczęścia, gdyż podpisał umowę wyłącznie z
jednym reżyserem i z jednym producentem. W przypadku większości wątpliwych
kwestii zgadzali się ze sobą, a dodatkowym plusem było to, że nikt im nie
przeszkadzał. Niemniej, taka sytuacja zdarza się niezwykle rzadko, aczkolwiek
było to dla niego bardzo pozytywne doświadczenie. Należy pamiętać, że w
Hollywood takie sytuacje bardzo rzadko kończą się powodzeniem.
Na koniec zacytuję
jedną ze złotych myśli Johna Irvinga:
Jeśli ktoś, kogo kochasz umiera
i to niespodziewanie, nie odczuwasz straty natychmiast. Tracisz tego kogoś
kawałek po kawałku przez długi czas – w miarę jak przestaje do niego
przychodzić poczta, jak wietrzeje zapach jego perfum na poduszce oraz ubrań w
szufladzie i szafie. Stopniowo gromadzisz fragmenty, które odeszły i właśnie
wtedy nadchodzi ten dzień – ten dzień, gdy brakuje ci szczególnie jednej
konkretnej cząstki i przytłacza cię uczucie, że ta osoba odeszła na zawsze, a
potem nadchodzi inny dzień i odczuwasz szczególny brak czegoś innego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz