środa, 1 października 2014

Literat Października 2014







NICOLA CORNICK



Nicola Cornick jest bestsellerową autorką listy “USA Today”. Pisze dowcipne i namiętne romanse historyczne. Studiowała historię w Londynie i Oksfordzie, natomiast za swoją pracę doktorancką na temat postaci historycznych otrzymała wyróżnienie. Nicola prowadzi „podwójne życie” – jest pisarką oraz przewodnikiem po pięknym myśliwskim pałacyku o nazwie Ashdown House. Według “Romantic Times” jej twórczość posiada ładunek emocjonalny i erotyczny, a “Publishers Weekly” nazwał niegdyś Nicolę wschodzącą gwiazdą literatury. Autorka dwukrotnie była nominowana zarówno do nagrody RWA RITA[1] oraz RNA Love Story of the Year[2]. Nicola mieszka niedaleko Oksfordu i uwielbia pisać, czytać, podróżować i spacerować z psem, a także kocha historię, muzykę i przyrodę.




Agnes A. Rose: Nicola, bardzo Ci dziękuję, że przyjęłaś moje zaproszenie do udziału w wywiadzie. Witam Cię na moim blogu! Czy mogłabyś na początek powiedzieć nam coś o sobie, ponieważ możliwe, że niektórzy z moich Czytelników jeszcze Cię nie znają?

Nicola Cornick: Bardzo dziękuję za zaproszenie! To prawdziwa przyjemność być tutaj. 
Piszę odkąd byłam dzieckiem, lecz sporo czasu zajęło mi uświadomienie sobie, że chcę pisać zawodowo. Przez lata pracowałam na uniwersytecie, organizowałam sesje egzaminacyjne i ceremonie wręczania nagród, natomiast pisałam tylko w wolnym czasie. Ostatecznie zdecydowałam się zrezygnować ze swojej pracy administracyjnej i zająć się pisaniem w pełnym wymiarze godzin. Jestem bardzo zadowolona z tej decyzji. Dla mnie wielkim zaszczytem jest to, że jestem w stanie wykonywać pracę, którą kocham!

Agnes A. Rose: Interesujesz się historią. Przypuszczam, że to właśnie z tego powodu zaczęłaś pisać romanse historyczne. Jesteś autorką wielu powieści. Ponad trzydzieści Twoich książek zostało już przetłumaczonych na język polski. Czy pamiętasz swoją debiutancką powieść? Czy trudno było ją opublikować? O czym jest ta książka?

Nicola Cornick: Bardzo dobrze pamiętam swoją debiutancką powieść. Nosiła tytuł “True Colours”. Pisałam ją i wprowadzałam do niej zmiany już jako nastolatka. Zanim powieść została zaakceptowana, wysłałam ją dwa razy do wydawnictwa Mills & Boon. Na początku książka została odrzucona, ponieważ tak naprawdę była to powieść przygodowa, a nie romans. Opowiadała o wywłaszczonym szlachcicu, który został rozbójnikiem. Myślę, że w tamtym okresie byłam pod ogromnym wpływem twórczości Georgette Heyer! W każdym razie, po dwunastu latach pisania i przepisywania, rękopis został ostatecznie przyjęty, natomiast książkę opublikowano w 1998 roku.

Agnes A. Rose: Piszesz o czasach regencji. Czy mogłabyś nam powiedzieć, dlaczego zdecydowałaś się na wybór właśnie tej epoki w dziejach Anglii? Co jest takiego interesującego w tym okresie, że chcesz umieszczać swoich bohaterów we wczesnym wieku XIX?

Nicola Cornick: Uważam, że początek XIX wieku to fantastyczny okres historyczny. Świat był wówczas na krawędzi ogromnych zmian pod względem politycznym, przemysłowym, a także pod względem wielu innych kwestii. Uwielbiam skrajne kontrasty, które charakteryzowały epokę regencji. Na wyżynach społecznych istniały blask i elegancja, natomiast pod spodem znajdowała się niestabilna mieszanka przestępczości i ubóstwa. Właśnie ten fakt zapewnia autorowi szeroki obraz historii, na którym może szkicować swoje pomysły i inspiracje. Podoba mi się również to, że społeczeństwo żyło według bardzo surowych zasad dotyczących zachowywania się. Wspaniale jest patrzeć przez pryzmat emocjonalnych reguł, które kryły się pod spodem.

Agnes A. Rose: Czy wszyscy Twoi bohaterowie są fikcyjni, czy może niektórzy z nich to postacie historyczne?

Nicola Cornick: Wszyscy moi główni bohaterowie są fikcyjni, ale w tle wykorzystuję prawdziwe postacie historyczne. Na przykład minister spraw wewnętrznych, Lord Sidmouth, występuje w kilku moich książkach.

Agnes A. Rose: Co stanowi dla Ciebie inspirację? Nie mam na myśli historii, lecz fabułę powieści.

Nicola Cornick: Dobre pytanie! Myślę, że szukam podobieństw pomiędzy przeszłością a teraźniejszością. Na przykład w ten sposób napisałam jedną książkę o dziewczynie, która wygrała National Lottery Regency, natomiast inna moja powieść opowiada o człowieku, który został „gwiazdą”. Uwielbiam szukać podobieństw i różnic w życiu ludzi, którzy żyli kiedyś i tych, którzy żyją obecnie.

Agnes A. Rose: W jaki sposób gromadzisz materiały do książek? Jak wiele informacji musisz zebrać, pisząc każdą ze swoich powieści?

Nicola Cornick: Zbieranie materiałów to jedna z ulubionych części mojej pracy. Lubię, aby moje opowieści były na tyle autentyczne, na ile mogą być, dlatego spędzam tak dużo czasu, jak to możliwe, aby móc przeanalizować niezbędne szczegóły. Zazwyczaj zanurzam się w historii i badam te jej fragmenty, których potrzebuję i zgodnie z którymi podążam, ale jeśli wiem, że będę pisać o czymś konkretnym, wówczas muszę przestudiować głębiej ten wycinek historii, co oczywiście robię w pierwszej kolejności. Tak więc w mojej najnowszej książce zatytułowanej “Claimed by the Laird” pisałam o przemycie whisky w Szkocji, w związku z czym potrzebowałam mnóstwo szczegółowych informacji. Poszłam do muzeum, aby przestudiować zrekonstruowaną gorzelnię whisky oraz przeczytałam wiele ksiąg dotyczących handlu przemytniczego, a następnie wrzuciłam te informacje do swojej opowieści w taki sposób, w jaki tego potrzebowałam.

Agnes A. Rose: Prawdopodobnie byłaś już o to pytana wiele razy, ale mimo wszystko mam zamiar zapytać Cię raz jeszcze. Jaka tajemnica tkwi w napisaniu bestsellerowej powieści?

Nicola Cornick: Naprawdę nie wiem i żałuję, że nie znam odpowiedzi na to pytanie! Myślę, że czasami można wpaść na pomysł, który trafi w gusta czytelników i po prostu im się spodoba, a potem rozniosą oni wieść o książce. Nie sądzę jednak, aby to był „przepis” na sukces albo jedyne, co należałoby w tej kwestii zrobić. Myślę, że trzeba mieć silną, indywidualną wolę pisania oraz należy robić to z pasją, zaś czytelnicy będą na to odpowiadać.

Agnes A. Rose: Czy jest jakaś dziedzina pisania, którą chciałabyś odkryć w przyszłości? Jeśli tak, to co to jest? Dlaczego?

Nicola Cornick: Chciałabym napisać opowieść opartą na faktach, ponieważ fascynuje mnie historia jako przedmiot akademicki i chciałabym zagłębić się w niej jeszcze bardziej. Do swoich książek lubię dodawać tajemnicę lub wątek kryminalny, więc pewnego dnia widzę siebie piszącą powieści kryminalne. Niemniej, fikcja historyczna jest moją pierwszą miłością.

Agnes A. Rose: Jestem pewna, że spotykasz się z Czytelnikami, aby promować swoje powieści i rozmawiać z nimi o swoich książkach. Ciekawi mnie, jaki jest największy komplement, którym Czytelnik mógłby „zapłacić” Ci za Twoją twórczość?

Nicola Cornick: Uwielbiam spotykać się z Czytelnikami i rozmawiać z nimi o moich książkach, pisaniu i historii. Obecnie wielu z nich „spotykam” online na Facebooku oraz Twitterze, a także na moim blogu, i to jest świetne. Zawsze jestem zachwycona, kiedy ktoś mówi mi, że nie spał do trzeciej nad ranem, ponieważ kończył czytać jedną z moich książek. Tak więc ogromnym komplementem jest to, kiedy ktoś mówi, że twoje historie są tak intrygujące, iż nie może z ich powodu zasnąć.

Agnes A. Rose: Jak wiele czasu w tygodniu poświęcasz na pisanie? Co lubisz robić, kiedy nie piszesz?

Nicola Cornick: Zaczynam pisać wcześnie rano i pracuję aż do obiadu. Po południu zajmuję się emailami oraz promocją, a następnie – jeśli mam czas – wracam na trochę do pisania. Staram się trzymać harmonogramu, ponieważ kiedy pracowałam w biurze byłam przyzwyczajona do pracy od 8.30 do 17.00, i lubię pracować według tego schematu. Gdy nie piszę, zabieram psa na długie spacery po wsi.

Agnes A. Rose: Wiem, że autorzy zazwyczaj nie lubią pytania o własną ulubioną książkę, ponieważ trudno jest im wskazać tę jedyną. Ale napisałaś tak wiele powieści, że myślę, iż musi być wśród nich książka, która jest dla Ciebie bardzo ważna. Która to powieść? Dlaczego akurat ta?

Nicola Cornick: To naprawdę trudne pytanie, gdyż myślę, że większość autorów lubi różne książki z różnych powodów. Uwielbiam te z moich powieści, które posiadają nietypowe tła historyczne, tak jak “The Notorious Lord”, której bohaterem jest archeolog. Uwielbiam książki, których akcja rozgrywa się w Szkocji, ponieważ Szkocja jest takim wspaniałym miejscem, o którym można pisać. Często są to też postacie, które sprawiają, że książka jest dla ciebie bardzo szczególna. Moją ulubioną powieścią jest chyba “Desired”, bowiem polubiłam silną bohaterkę, a wierzę, że charakteryzowała się tym wszystkim, czym powinna.

Agnes A. Rose: Kto jest Twoim pierwszym recenzentem? Czy masz taką osobę, która czyta Twoje powieści, zanim wyślesz je do swojego agenta?

Nicola Cornick: Nie posiadam czytelnika, który widzi moje książki, zanim pójdą one do mojego agenta i redaktora. Zamiast tego staram się omówić swoje książki z bardzo bliskim przyjacielem, który też jest pisarzem. Spotykamy się kilka razy w roku i jest to w zasadzie jeden dzień, kiedy zawzięcie dyskutujemy o naszych aktualnych maszynopisach i tak pomagamy sobie nawzajem podczas procesu pisania.

Agnes A. Rose: Ponieważ piszesz o epoce regencji, zastanawiam się czy czasami chcesz przenieść się w czasie i żyć w tamtym okresie historycznym? Może masz swoje ulubione postacie, z którymi chciałabyś się tam spotkać?

Nicola Cornick: Chciałabym być właścicielem wehikułu czasu i wrócić do niektórych epok historycznych, ale jedynie po to, aby je odwiedzić i zobaczyć, jak było naprawdę. Za bardzo lubię mój dom, abym chciała żyć w czasach, kiedy nie było ogrzewania i odpowiedniej opieki medycznej czy kanalizacji, czyli wszystkich tych rzeczy, które teraz bierzemy za pewnik.

Agnes A. Rose: Jak wspomniałam wyżej, jesteś także przewodnikiem po pięknym myśliwskim pałacyku pochodzącym z XVII wieku, który nosi nazwę Ashdown House. Czy mogłabyś nam powiedzieć coś więcej o tej części Twojej pracy i o tym wspaniałym miejscu?

Nicola Cornick: Od dwunastu lat pracuję jako przewodnik dla National Trust w Ashdown. Kocham ten dom; jest wspaniały pod względem architektonicznym i ma bardzo ciekawą historię. Moim ulubionym aspektem tej pracy jest spotykanie się z ludźmi, którzy przychodzą tutaj, aby odwiedzić to miejsce, oraz dzielenie się z nimi jego historią. To jedna z moich największych pasji.

Agnes A. Rose: Czego Twoi Czytelnicy na całym świecie mogą spodziewać się w najbliższej przyszłości?

Nicola Cornick: Nie jestem pewna czy moja szkocka seria o epoce regencji została już wydana w Polsce, ale jeśli nie, to mam nadzieję, że wkrótce będzie i Czytelnicy będą mogli korzystać z tych książek. Mam też kilka opowiadań dotyczących czasów regencji, które ukażą się w przyszłym roku. Akcja książek, nad którymi aktualnie pracuję, osadzona jest w trzech okresach: współcześnie, w XVII wieku i w epoce regencji, więc tym razem jest to coś trochę innego. Jest to romans, historia i tajemnica z odrobiną wątków paranormalnych! Jestem bardzo podekscytowana, pisząc te powieści.

Agnes A. Rose: Nicola, jeszcze raz bardzo Ci dziękuję za tę rozmowę. Życzę Ci dalszych sukcesów w pracy literackiej. Czy jest coś, co chciałabyś powiedzieć swoim polskim Czytelnikom? 

Nicola Cornick: Cóż, po pierwsze, chciałabym podziękować moim polskim Czytelnikom za ich wsparcie odnośnie mojego pisania, które otrzymuję od lat. Bardzo to doceniam. Chciałabym także powiedzieć, iż uważam, że polskie wydania moich książek charakteryzują się jednymi z najpiękniejszych okładek. Mam nadzieję, że pewnego dnia przyjadę do Polski i poznam niektórych moich Czytelników. To byłoby niesamowite. Dziękuję!




Rozmowa, przekład i redakcja
Agnes A. Rose



Jeśli chcesz przeczytać ten wywiad w oryginale, kliknij tutaj.
If you want to read this interview in English, please click here









[1] RWA RITA – to najbardziej prestiżowa nagroda przyznawana za całokształt twórczości w kategorii „romans”. Nagroda przyznawana jest przez Romance Writers of America (RWA). Tego rodzaju wyróżnienie otrzymały m.in. takie pisarki, jak Nora Roberts czy Judith McNaught. – [przyp. tłum.].
[2] RNA – nagroda przyznawana od 1960 roku w kategorii „romans”. Wyróżnienie przyznawane jest przez Romance Writers of America (RWA). Od 2003 roku nagrodę można otrzymać również w kategorii „Najlepszy Romans Roku” (z ang. Love Story of the Year). – [przyp. tłum.].







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz