Rozwój epiki rycerskiej
Głównym nurtem
dworskiej literatury średniowiecznej była tak zwana epika rycerska. Odzwierciedlała ona ideały i obyczaje epoki, ukazując
jako wzór do naśladowania rycerza doskonałego, będącego wcieleniem wszelkich
cnót. Ten typ literatury tworzyli i rozpowszechniali wędrowni śpiewacy noszący
w różnych krajach rozmaite nazwy: trubadur, truwer, minstrel, bard, skald,
rybałt czy wajdelota. Obok czynów sławnych rycerzy, wędrowni śpiewacy opiewali
także wyidealizowaną miłość dworską, co wiązało się z rycerskim obyczajem
mówiącym, iż każdy rycerz powinien posiadać panią swego serca. Wśród
charakterystycznych cech epiki rycerskiej wymienia się:
— anonimowość
autorów,
— ukazywanie tego
samego tematu w różnych ujęciach,
— występowanie
wątków baśniowych i fantastycznych postaci, jak potwory, smoki, olbrzymy czy
karły,
— łączenie się
opowieści w całe cykle.
W różnych krajach
europejskich powstawały całe cykle, które opowiadały o sławnych rycerzach i ich
nadzwyczajnych czynach. I tak:
— Hiszpania:
opowieści o rycerzu kastylijskim, Cydzie i jego walkach z Maurami;
— Anglia: cykl
opowieści o królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu. Ich zadaniem było
poszukiwanie Świętego Graala, czyli naczynia napełnionego Krwią Chrystusa;
— Niemcy: cykl
opowieści o Nibelungach, czyli karłach strzegących wielkiego skarbu na dnie
rzeki Ren;
— Francja: cykl
opowieści o cesarzu Karolu Wielkim i jego dwunastu paladynach (wodzach), z
których najdzielniejszym był hrabia Roland;
— Ruś: poemat
rycerski pod tytułem Słowo o wyprawie
Igora na Połowców opowiadający o walkach księcia Igora z koczowniczymi
plemionami.
Należy też dodać,
iż styl epiki rycerskiej charakteryzował się patosem, czyli podniosłym sposobem
mówienia i pisania. Używano słów górnolotnych i przesadnych. Epika rycerska to
także wyolbrzymianie wydarzeń i zasług bohaterów, czyli innymi słowy tak zwana hiperbolizacja.
Fragment Pieśni o Rolandzie w przekładzie Tadeusza Boya-Żeleńskiego |
Ideał rycerza średniowiecznego w Pieśni o Rolandzie
Pieśń o Rolandzie to narodowa
epopeja francuska, będąca utworem anonimowym pochodzącym z końca XI wieku,
który został spisany przez niejakiego Turolda w połowie XII wieku. Treścią
utworu są bohaterskie czyny i śmierć Rolanda, jednego z dwunastu paladynów
cesarza Karola Wielkiego. Roland to postać historyczna, lecz w zapiskach
kronikarskich istnieje o nim jedynie krótka wzmianka. W roku 778 podczas
wyprawy do Hiszpanii tylna straż wojsk francuskich pod wodzą Rolanda została
zaatakowana i zniszczona przez pogański górski lud Basków, określanych wspólnie
dla wszystkich Muzułmanów mianem Saracenów.
Hrabia Roland
stanowi przykład ideału średniowiecznego rycerza. Jest odważny, mężny, waleczny
i bohaterski. Kocha też swoją ojczyznę, ceni swojego władcę i do samego końca
jest mu wierny. Największą wartością dla Rolanda jest honor, dlatego też jest
człowiekiem, na którym zawsze można polegać. Stara się również opiekować
słabszymi od siebie. Doskonale walczy i jest przywiązany do swojej broni. Jest
lojalny i nieugięty, lecz jako dowódca nierozważny. W obliczu zbliżającej się
śmierci, Roland nie czuje strachu, a jedynie pragnie pojednać się z Bogiem.
Średniowieczna
historiografia w języku łacińskim
Na początek
wyjaśnijmy czym tak naprawę jest średniowieczna historiografia nazywana czasami dziejopisarstwem lub piśmiennictwem
historycznym. Otóż, jest to ogół prac historycznych odnoszących się do danego
okresu, regionu lub zagadnienia. Najdawniejszymi zapiskami historycznymi są tak
zwane roczniki (annales). Były to krótkie notatki prowadzone w języku łacińskim
i sporządzane przez anonimowych duchownych na marginesach ksiąg kościelnych, na
przykład:
— 965 rok: Dąbrówka
przybyła do Mieszka;
— 966 rok: Mieszko,
książę Polski ochrzczony.
Roczniki stały się
podstawą dla powstania i rozwoju znacznie obszerniejszych kronik.
Średniowieczna kronika to z kolei utwór o charakterze publicystyczno-literackim
zawierający opis wypadków ujętych w porządku chronologicznym. Pierwszym polskim
kronikarzem był tak zwany Gall Anonim. Informacje o jego życiu są niezwykle
skąpe. Przyjmuje się, że był zakonnikiem benedyktyńskim, pochodzenia
francuskiego i przybył do Polski z Węgier. Działał w okresie panowania księcia
Bolesława Krzywoustego, natomiast za okazaną mu opiekę odwdzięczył się
napisaniem Kroniki. Dzieło to obejmuje historię Polski od czasów najdawniejszych
do 1113 roku.
Autorem Kroniki
pochodzącej z XIII wieku jest biskup krakowski, Wincenty Kadłubek. Swoje dzieło
doprowadził do roku 1202. Cechą charakterystyczną tej Kroniki jest to, iż
autor, chcąc uświetnić naszą przeszłość narodową rozbudował prehistorię Polski
oraz wykorzystał fantastyczne opowieści, między innymi O Popielu i myszach, O smoku
wawelskim, O księciu Kraku czy O księżniczce Wandzie. Ponadto opisywał
też fikcyjne wojny legendarnych polskich władców z Juliuszem Cezarem,
Aleksandrem Macedońskim oraz innymi wodzami starożytności.
Czasy Kazimierza
Wielkiego i Ludwika Węgierskiego (XIV wiek) opisuje natomiast Kronika Wielkopolska. Jej autorem jest
Janko z Czarnkowa. Kronika ta ma charakter pamiętnika, ponieważ autor wysoki
urzędnik dworski opisywał te wydarzenia, w których sam brał udział. Z kolei wiek XV
przyniósł Kronikę Jana Długosza urzędnika dworskiego i nauczyciela synów króla
Kazimierza Jagiellończyka. W swojej Historii
Polski opisał dzieje kraju od czasów najdawniejszych do 1480 roku. Jego
dzieło odznacza się wysoką kulturą literacką, krytycyzmem i
wiarygodnością.
Wróćmy jeszcze na
chwilę do Kroniki Galla Anonima, w której autor przedstawił portrety dwóch
Bolesławów, czyli Bolesława I Chrobrego i Bolesława III Krzywoustego. Kronika polska Galla Anonima powstała w
latach 1112-1116 na zamówienie polskich dostojników. Z braku źródeł pisanych,
autor oparł się głównie na informacjach przekazywanych ustnie, a także na
własnych obserwacjach. Wprowadził też elementy fikcji literackiej. Utwór pisany
jest prozą rymowaną w języku łacińskim i obejmuje trzy księgi, które
rozpoczynają wierszowane wstępy i listy. W swej Kronice Gall Anonim
wyeksponował szczególnie czasy panowania króla Bolesława Chrobrego i księcia
Bolesława Krzywoustego.
Bolesław I Chrobry
(967-1025) i Bolesław III Krzywousty (1086-1138)
|
Zdaniem Galla
Anonima Bolesław Chrobry posiadał przede wszystkim cechy wspaniałego,
doskonałego i dzielnego rycerza. Był też dobrym władcą i gospodarzem, a po jego
śmierci Polska osłabła politycznie i gospodarczo. Król nigdy nie podejmował
pochopnych decyzji, zaś swoich poddanych traktował jednakowo i odnosił się do
nich z miłością. Był też władcą sprawiedliwym. Natomiast Bolesław Krzywousty
posiadał ogromny talent wojenny i rycerski, był bezlitosny dla swoich wrogów,
konsekwentny w działaniu oraz nieugięty i nieustraszony, co sprawiało, że obawiano
się go i nazywano Bolesławem, który nie śpi. Książę określany był też pogromcą
wrogów i księciem rycerzem
Tak więc portrety
polskich władców w Kronice Galla Anonima realizują dwa popularne modele w
średniowiecznej literaturze europejskiej. Bolesław Chrobry to władca i dobry
ojciec, którego pierwowzorem był cesarz Karol Wielki. Z kolei Bolesław
Krzywousty ukazany został jako utalentowany żołnierz i w ten sposób przypomina
średniowiecznego bohatera, jakim był rycerz doskonały.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz