Średniowiecze to
epoka, która zarówno w dziejach literatury, jak i historii jest mi chyba
najbliższa. W Europie
rozpoczęło się w 476 roku naszej ery, a zapoczątkował je upadek cesarstwa
zachodnio-rzymskiego. Koniec epoki w dziejach Europy przypadł na koniec wieku
XV i miał związek z takimi wydarzeniami jak: wynalezienie druku (1450 rok),
upadek Konstantynopola (1453 rok) oraz odkrycie Ameryki (1492 rok). Do Polski średniowiecze dotarło w połowie X wieku (963 rok; pierwsza wzmianka o państwie
Mieszka I) i trwało do końca XV wieku.
Średniowieczny
skryba
|
Historia dzieli średniowiecze na trzy okresy, czyli wczesne (V-X wiek), rozkwit (XI-XIII wiek;
czasy wypraw krzyżowych) oraz schyłek (XIV-XV wiek). W średniowieczu ogromną
rolę odegrał przede wszystkim Kościół, który:
— tworzył kulturę
duchową i materialną;
— był jedną z
głównych potęg politycznych i dążył do utrzymania supremacji, tj. zwierzchnictwa
w całym ówczesnym świecie;
— zapoczątkował rozwój
oświaty i literatury;
— głosił, że
jedynym celem człowieka na ziemi jest troska o zbawienie duszy i propagował
życie w ascezie;
— uznawał, że
najważniejsza nauka to scholastyka i teologia;
— krępował swobodny
rozwój nauk teocentrycznym systemem dydaktycznym;
— negował cały
dorobek antyku, uznając, że jest on pogański.
W średniowiecznej
filozofii zasadniczą rolę odegrały trzy kierunki, czyli augustynizm, tomizm i franciszkanizm.
Pierwszy z nich został stworzony przez jednego z Ojców Kościoła, św. Augustyna.
Jego nauka ujmowała pozycję człowieka jako sytuację dramatyczną, ponieważ
człowiek jako byt pośredni pomiędzy zwierzętami a aniołami znajduje się wciąż w
pewnym wewnętrznym konflikcie. Z kolei tomizm to nauka głoszona przez św. Tomasza
z Akwinu. Podobnie jak Augustyn zajmował się on sytuacją człowieka, lecz w jego
poglądach nie przedstawiała się ona dramatycznie, ale harmonijnie. Miejsce,
które zajmuje człowiek jest celowe i właściwe, gdyż może on świadomie dążyć do
wyniesienia się na wyższy szczebel, czyli na tak zwaną „drabinę
bytów”. Jest to więc dla człowieka szansa i od niego zależy czy z niej
skorzysta. Ostatnim, trzecim, kierunkiem jest franciszkanizm wywodzący się z
myśli i czynów św. Franciszka z Asyżu. Jego istotę stanowi wszechogarniająca
miłość do człowieka i przyrody, życie w ubóstwie oraz zgoda, na to, co przynosi
los.
Literatura okresu średniowiecza rozwijała się w dwóch kręgach, tj. w kręgu kościelnym i dworskim.
Twórcami literatury kościelnej byli przede wszystkim duchowni posługujący się
językiem łacińskim. Wśród podstawowych cech tego rodzaju literatury wymienia
się:
— alegoryzm, czyli
skłonność do obrazowego przedstawiania zjawisk i pojęć;
— charakter moralizatorski
oraz dydaktyczny;
— przewagę treści
religijnych.
Podstawowe gatunki
literackie, które powstały w kręgu kościelnym to:
— żywoty świętych
(hagiografia) będące działem piśmiennictwa i obejmujące fakty i legendy z życia
świętych oraz męczenników;
— utwory
apokryficzne, czyli takie o tematyce biblijnej, opowiadające najczęściej o
życiu Świętej Rodziny, natomiast ze względu na przewagę fikcji literackiej
utwory te nie są zaliczane do kanonu biblijnego;
— pieśni religijne,
głównie hymny;
— kroniki, czyli
chronologiczny zapis wydarzeń z życia Kościoła i państwa.
NetPress Digital
(2008)
|
Ideał ascety w Legendzie
o św. Aleksym
Legenda o św. Aleksym to utwór
anonimowy, który powstał prawdopodobnie na przełomie V i VI wieku na Bliskim
Wschodzie. W X wieku utwór przywędrował do Europy, gdzie św. Aleksy otoczony
był wielkim kultem. Polski przekład legendy datuje się na połowę XV wieku. Święty
Aleksy pochodził z bogatej rodziny książęcej. Wyróżniał się przede wszystkim
zasadami chrześcijańskimi, które przejął od swoich rodziców. Tak więc zgodnie z
ich wolą pewnego dnia poślubił córkę cesarza. Jednak związek ten nie okazał się
być dla niego szczęśliwy. Już w noc poślubną Aleksy porzucił swoją małżonkę,
zabrał ze sobą bogactwa i odpłynął okrętem w podróż. Podczas owej podróży
rozdał swoje bogactwo żebrakom, a sam rozpoczął żebracze życie. W ten oto
sposób Aleksy podjął ascetyczny tryb życia, w imię Boga wyrzekając się
wszelkich dóbr doczesnych. Po licznych przygodach i cudach, jakie miały miejsce
podczas jego podróży, Aleksy znów trafił pod bramy domu rodzinnego. Jednak jako
żebrak nie został rozpoznany przez rodzinę. Siedział więc w nieczystościach i
żywił się odpadkami z ojcowskiego stołu. Takie umartwianie i narażanie się na
ciągłe upokarzanie przez innych trwało przez wiele lat. W końcu Aleksy umarł,
lecz przed śmiercią zdążył jeszcze spisać dzieje swojego życia. Po jego
odejściu miały miejsce liczne cuda, a do jego ziemskich szczątek pielgrzymowali
ludzie.
Asceza św. Aleksego
polegała przede wszystkim na tym, iż wyrzekł się on wszystkiego, co miał na
ziemi: żony, godności, chwały, rozgłosu, własnego kraju i miasta, rodziny oraz
osobistego szczęścia. Jego cierpienie było pasmem wyrzeczeń, aby tym samym
otworzyć sobie drogę do Nieba i doświadczyć zbawienia. Jednak z drugiej strony
można przyjąć, że postępowanie Aleksego było negatywne wobec innych ludzi,
ponieważ cechował je egoizm i myślenie jedynie o sobie. Tak naprawdę była to
jego własna droga do osiągnięcia zbawienia.
Słownik pojęć kultury i filozofii Średniowiecza:
Teocentryzm (z gr. theos – bóg) to pogląd sprowadzający
całokształt ludzkich spraw do Boga jako jedynej i najwyższej wartości. Celom
pozaziemskim podporządkowano wszystkie dziedziny życia i działalności
człowieka.
Asceza to dobrowolne i
metodyczne ograniczanie własnych potrzeb życiowych, surowy tryb życia,
umartwianie duszy i ciała; postawę ascezy Kościół propagował jako niezawodny
środek uzyskania zbawienia.
Herezja to pogląd religijny
sprzeczny z dogmatami religii panującej, odstępstwo od poglądów powszechnie
przyjętych.
Scholastyka to główny kierunek
filozofii średniowiecznej dążący do rozumowego udowodnienia słuszności dogmatów
religijnych; jako podstawowej metody scholastycy używali logiki wypracowanej
przez Arystotelesa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz