Po
śmierci matki, Lucy Maud Montgomery została oddana przez ojca na wychowanie
dziadkom. Alexander Marquis Macneill i Lucy Woolner Macneill na bieżąco starali
się czytać lokalną prasę i tym samym interesować się wydarzeniami, które miały
miejsce na świecie. Do literatury pięknej oraz poezji podchodzili nieco
ostrożnie i z dystansem, który był właściwy ludziom kierującym się surowymi,
purytańskimi zasadami. Pomimo że w ich domu czytywano powieści, to jednak
robiono to z ciężkim sercem i traktowano niemalże w kategoriach łamania
dziesięciu przykazań Bożych jednocześnie. Tak było w każdą niedzielę, natomiast
w dni powszednie surowi dziadkowie rozluźniali wobec Maud swoją cenzurę i
chociaż traktowali powieści jako zło konieczne, to tak naprawdę pozostawiali
jej swobodę, jeśli chodziło o czytywanie poezji. W związku z tym jeszcze przed
ukończeniem szkoły podstawowej Lucy znała twórczość takich autorów, jak Henry
Wadsworth Longfellow (1807-1882), Sir Alfred Tennyson (1809-1892), George
Gordon Noel Byron (1788-1824), John Milton (1608-1674), a zwłaszcza Robert
Burns (1759-1796).
![]() |
30. XI. 1874 – 24. IV. 1942 |
Kiedy
w latach 1890-1891 Maud opuściła dom swojego ojca w Prince Albert, wówczas miał
miejsce jej poetycki i prozatorski debiut. Na Wyspie Księcia Edwarda wydawano wtedy
dziennik zatytułowany Patriot i na jego pierwszej stronie pod datą 26
listopada 1890 roku zostały wydrukowane wszystkie zwrotki wiersza autorstwa
Lucy, a całość podpisano jej nazwiskiem. Z kolei 17 lipca 1891 roku miejscowa
gazeta Times opublikowała tekst siedemnastoletniej wówczas Lucy
zatytułowany Raj na Zachodzie. Tekst ten zajmował trzy i pół kolumny i
stanowił opis prowincji Saskatchewan, przy szczególnym uwzględnieniu miejscowości
Prince Albert. Lucy Maud Montgomery nabrała znacznie większej odwagi, gdy jej
artykuł przyjęła lokalna gazeta w Winnipeg. Raj na Zachodzie
opublikowano w Evening Free Press and Sun i opatrzono stosownym
komentarzem. Napisano wtenczas, że jest to wspaniały reportaż młodej
obiecującej pisarki.
Kolejny
debiut Maud miał miejsce w 1893 roku. W nowojorskim miesięczniku The Ladies’
World ukazał się wiersz Lucy zatytułowany Only a Violet. Tak więc
jej twórczość zaczęła być znana również poza granicami Kanady. Następny sukces
przyniósł rok 1903, kiedy Maud otrzymała za swoje opowiadanie pięćset dolarów
wynagrodzenia. W tamtym czasie była to równowartość dwuletniej pensji
nauczycielki. Lucy zdała sobie więc sprawę z tego, iż pisanie może być dla niej
zarówno formą rozrywki i hobby, jak również czymś, co będzie w stanie przynieść
jej pokaźne korzyści finansowe. Dlatego też bardzo często podejmowała się
tworzenia tekstów na zamówienie. Jako literatka Maud była praktyczna,
profesjonalna i doskonale zorganizowana. Była świadoma tego, że pewnego dnia
zostanie wielką pisarką i wierzyła, że może zostać doskonałym rzemieślnikiem w
swoim fachu. W roku 1904 na liście periodyków zamawiających jej teksty,
znalazło się nie mniej niż siedemdziesiąt amerykańskich, kanadyjskich oraz
brytyjskich magazynów. Wypracowała swoistą metodę rozpowszechniania swoich
tekstów. Metoda ta była bardzo prosta. Otóż kiedy dany magazyn, który zazwyczaj
płacił dziesięć dolarów, odrzucał jej pracę, Lucy przekładała rękopis do nowej
koperty, a następnie wysyłała do takiego, który oferował jej trzydzieści
dolarów. W przypadku, gdy ten także odmawiał, Maud ponownie przepakowywała
tekst i wysyłała na przykład do Nowego Jorku do Everybody’s. Taka
taktyka przynosiła bardzo często opłacalne efekty, ponieważ Everybody’s
wysłał czek na sto dolarów!
![]() |
Pokój Lucy Maud Montgomery w domu jej dziadków |
W
1904 roku Lucy Maud Montgomery rozpoczęła pracę nad Anią z Zielonego Wzgórza.
Natomiast rok później utwór został ukończony i miał ukazać się w formie
powieści publikowanej w odcinkach. Niemniej, w Kanadzie nikt nie wykazywał
zainteresowania publikacją książki. Tak więc pierwsza część przygód Ani Shirley
zamiast do księgarń, trafiła na półkę w jednej z szaf znajdujących się w domu
Montgomery. Po pewnym czasie autorka powróciła jednak do swojego dzieła. Na
przełomie 1906 i 1907 roku Maud przeredagowała to, co napisała już wcześniej, a
swoją pracę ponownie rozesłała do wydawnictw. Tym razem miała znacznie więcej
szczęścia niż poprzednio i w 1908 roku powieść wydrukowało bostońskie
wydawnictwo L.C. Page Company. Wydawca wyczuł, że książka może okazać się
prawdziwym sukcesem i jeszcze zanim trafiła do księgarń, zamówił u Lucy Maud
Montgomery kolejne części przygód Ani Shirley. Zainteresowanie czytelników
przerosło jednak wszelkie oczekiwania, a to sprawiło, że zarówno autorka, jak i
samo wydawnictwo byli niesamowicie szczęśliwi z tego powodu. Książka stała się
prawdziwym bestsellerem!
![]() |
Okładka pierwszego wydania Ani z Zielonego Wzgórza |
Wiosną
1905 roku Lucy Maud Montgomery miała nadzieję, że jej powieść polubią przede
wszystkim młode dziewczęta, a tymczasem stało się inaczej. Ku jej ogromnemu
zdumieniu, rudowłosa sierota z nadmiernie rozwiniętą wyobraźnią oczarowała nie
tylko młodych czytelników, ale również i tych starszych. Wśród nich znalazły
się nie tylko nastoletnie dziewczęta, ale także dorośli mężczyźni. Lucy
otrzymywała listy pełne uwielbienia i zachwytu nawet od traperów z dalekiej
północy. Była też korespondencja od żołnierzy w Indiach, misjonarzy w Chinach,
handlarzy w Afryce, sędziego Sądu Najwyższego, a nawet od najsłynniejszego
ówczesnego pisarza amerykańskiego – Marka Twaina (1835-1910). To właśnie on nazwał Anię
Shirley najsłodszym i najbardziej ukochanym dzieckiem w literaturze od czasów
nieśmiertelnej Alicji z Krainy Czarów, którą stworzył Lewis Carroll
(1832-1898).
Ania
z Zielonego Wzgórza odniosła błyskawiczny sukces, ponieważ w ciągu sześciu
lat, począwszy od 10 czerwca 1908 roku, ukazało się aż trzydzieści siedem wydań
tej książki. Do roku 1914 powieść czytano już w języku holenderskim, szwedzkim
i oczywiście polskim. Obecnie o przygodach Ani Shirley można czytać również w
takich językach, jak: niemiecki, duński, fiński, hebrajski, francuski, włoski,
islandzki, portugalski, norweski, słowacki, koreański, japoński, turecki i
hiszpański. Z kolei do 1914 roku wydawnictwo L.C. Page Company wznowiło Anię
z Zielonego Wzgórza aż trzydzieści osiem razy! W tym samym roku książka
została opublikowana w nakładzie stu pięćdziesięciu egzemplarzy! Fakt ten
świadczy o tym, iż popularność rudowłosej dziewczynki wciąż rosła.
Co
ciekawe, premiera kanadyjskiego wydania Ani z Zielonego Wzgórza miała
miejsce dopiero trzydzieści cztery lata później, bo w roku 1942. Nie było to
jednak spowodowane tym, że nie doceniano twórczości Lucy Maud Montgomery w jej
ojczyźnie. Kanadyjczykom wystarczyło jedynie to, iż mieli możliwość zakupienia
amerykańskich wydań tej powieści. Z końcem roku 1908 Lucy wywiązała się z
umowy, którą podpisała z wydawnictwem L.C. Page Company i tym samym skończyła
pisać drugi tom przygód Ani Shirley, czyli Anię z Avonlea. Powieść
pojawiła się w księgarniach w 1909 roku. Niemniej, tak czytelnicy, jak i
wydawca wciąż prosili o więcej.
W
związku z powyższym Lucy Maud Montgomery w 1915 roku bez wytchnienia pracowała
nad Anią na uniwersytecie, która ukazała się w lipcu tegoż roku. Z kolei
Wymarzony dom Ani opowiadający o pierwszych latach małżeństwa naszej
rudowłosej bohaterki, opublikowano w 1917 roku. Pod koniec 1919 roku Lucy
ukończyła pracę nad Doliną Tęczy. Książka opowiada o dorastających
dzieciach Ani Shirley. W tym samym czasie Maud rozpoczęła kolejną powieść z
serii. Była to Rilla ze Złotego Brzegu, którą ukończyła w 1920 roku. Ta
część miała być ostatnim tomem cyklu. Dlatego też w lipcu 1936 roku Montgomery
posłusznie, aczkolwiek niechętnie zaczęła pracę nad Anią z Szumiących Topoli,
gdzie akcja znów toczy się w latach, gdy Ania Shirley jest jeszcze panną. Ta
książka składa się głównie z listów, które Ania pisze do swojego narzeczonego –
Gilberta Blythe’a. Z kolei w 1938 roku w ciągu czterech miesięcy naprawdę
ciężkiej pracy Maud napisała Anię ze Złotego Brzegu, w której zawarła
czasy, gdy dzieci Ani były jeszcze małe. Jak widać z powyższego, seria powieści
o Ani Shirley nie powstawała chronologicznie.
![]() |
Farma na Zielonym Wzgórzu |
Lucy Maud Montgomery na
początku swojej pracy naprawdę pokochała wykreowaną przez siebie bohaterkę.
Traktowała ją niemalże jak własne dziecko. Niemniej, w miarę upływu czasu jej
uwielbienie dla Ani zamieniło się prawie w nienawiść. Fakt ten
najprawdopodobniej był spowodowany tym, że każdy kolejny tom jej przygód, Lucy
pisała pod przymusem na zamówienie, natomiast nie z własnej woli i chęci. Brak
sympatii do tej postaci najprawdopodobniej wynikał z tego, że Montgomery przez
całe życie kojarzona była właśnie z cyklem o Ani z Zielonego Wzgórza. Pomimo że
Lucy usilnie próbowała wykreować bohaterkę, która zyskałaby równie dużą
popularność, co Ania, to jednak nigdy jej się to nie udało. Problemem było
także wydawnictwo L.C. Page Company, z którym Montgomery miała podpisaną umowę.
Najpierw zupełnie bezpodstawnie potrąciło Lucy z pensji tysiąc dolarów, co
znalazło swój finał w sądzie. W 1919 roku rozpoczął się zatem proces, który
Maud wygrała.
Niestety, to nie był koniec
problemów Lucy. W umowie, którą zawarła w momencie, gdy zgodziła się na wydanie
Ani z Zielonego Wzgórza istniał punkt, który wyraźnie mówił, iż wydawca
ma prawo do publikowania tego, co Maud napisze w ciągu pięciu lat od dnia
podpisania kontraktu. W 1912 roku Lucy Maud Montgomery wysłała wydawcy kilka
swoich opowiadań, a ten wybrał najlepsze z nich i opublikował w formie książki,
którą zatytułowano Opowieści z Avonlea. Resztę tekstów odesłano Lucy z
powrotem, wcześniej jednak bez wiedzy i zgody Maud sporządzono ich kopię. Tak
więc część zwróconych przez wydawcę opowiadań Montgomery przeredagowała bądź
napisała raz jeszcze. Pozostałą część zniszczyła, lecz zawarte w nich pomysły
wykorzystała później w innych swoich utworach, a było to między innymi w
kolejnych tomach przygód Ani Shirley.
![]() |
Okładka pierwszego wydania Błękitnego Zamku |
W roku 1916 Lucy Maud
Montgomery zerwała umowę z L.C. Page Company i rozpoczęła współpracę z
wydawnictwem Frederick A. Stokes Company. Niemniej, w roku 1919 poprzednie
wydawnictwo zaproponowało Maud, że wyda te opowiadania, których nie
opublikowano w 1912 roku. Lucy poprosiła o radę nowego wydawcę, z którym była
związana. Chciała, aby ten wyraził zgodę na rzeczoną publikację. Frederick A.
Stokes Company wyraziło zgodę, ale pod warunkiem, że opowiadania nie będą w
żadem sposób związane z Anią Shirley. Tak więc stanowisko Lucy w tej sprawie
dotarło do L.C. Page Company. Ponadto wydawca otrzymał tylko te teksty, które
Lucy pisała od nowa po roku 1912, i gdzie nie było mowy o Ani Shirley. L.C.
Page Company postanowiło jednak wydać opowiadania w ich pierwotnej formie w
oparciu o treść, którą wcześniej skopiowano bez wiedzy i zgody Maud. I tutaj
Lucy wyraziła swój sprzeciw, ponieważ utwory te dotyczyły właśnie Ani Shirley.
Gdyby L.C. Page Company wydało teksty w starej formie, oznaczałoby to, że Lucy
nie wywiązała się z umowy, którą zawarła z nowym wydawcą.
Pomimo gróźb i próśb ze strony
Lucy, L.C. Page Company opublikowało Pożegnanie z Avonlea w 1920 roku,
które zawierało testy w starej wersji pochodzącej z 1912 roku. I tak oto Maud
ponownie wniosła sprawę do sądu. Tym razem proces trwał dość długo, ponieważ
zakończył się dopiero w 1929 roku. Ostatecznie Lucy ponownie wygrała.
W roku 1911 Lucy Maud
Montgomery zmieniła stan cywilny, ale pomimo nowych, rodzinnych obowiązków
zawsze znajdowała czas na pisanie. Spod jej pióra wychodziły nie tylko
powieści, ale także wiersze, artykuły i opowiadania, które publikowano w
gazetach. Lata 20. XX wieku stały się dla Maud bardzo owocnym okresem, jeśli
chodzi o jej twórczość. Przez całą dekadę lat 20. XX wieku Lucy bardzo ciężko
pracowała nad kolejnymi książkami. Pomiędzy 1921 a 1931 rokiem wydano siedem
nowych pozycji. Natomiast w 1923 roku Maud zaprezentowała światu nową bohaterkę
– Emilkę – którą polubili zarówno czytelnicy, jak i krytycy. Emilkę ze
Srebrnego Nowiu uznano bowiem za najlepszą powieść Maud, która ukazała się
od czasu Ani z Zielonego Wzgórza. Wielu współczesnych znawców literatury
również podziela tę opinię.
![]() |
Oryginalny rękopis Rilli ze Złotego Brzegu |
W kolejnych latach ukazały się
następne tomy dotyczące przygód Emilki. W 1925 roku opublikowano książkę
zatytułowaną Emilka dojrzewa, natomiast w 1927 roku była to Emilka na
falach życia. Z kolei w roku 1926 wydano Błękitny zamek. Jest to
jedna z nielicznych powieści Montgomery, których adresatem jest dorosły
czytelnik. Lata 30. XX wieku przyniosły Lucy nowy cykl powieściowy, a co za tym
idzie także nową bohaterkę o imieniu Pat. W 1933 roku opublikowano więc Pat
ze Srebrnego Gaju, natomiast w 1935 roku była to Miłość Pat. Ponadto
Maud niezbyt chętnie napisała także dwa kolejne tomy przygód Ani Shirley.
Niedługo przed śmiercią w roku
1942, Lucy Maud Montgomery oddała w ręce wydawców ostatnią część historii o Ani
Shirley. Fabuła powieści jest niezwykle zaskakująca, ponieważ tak naprawdę w
niczym nie przypomina poprzednich tomów. Zawarte są w niej takie problemy, jak
starość, śmierć, zdrada, nieślubne potomstwo, czy też niechęć wobec kobiet.
Zdaniem wydawcy ta książka jest bardziej mroczna i dramatyczna niż poprzednie,
co oznacza, że adresowana jest do trochę starszych czytelników tej serii. Mowa
oczywiście o Ani z Wyspy Księcia Edwarda. To właśnie z tego powodu dosyć
długo wstrzymywano się z publikacją książki, dlatego też po raz pierwszy
ujrzała ona światło dzienne w 1974 roku, lecz nie w całości, ponieważ skrócono
ją o około sto stron. Wersja ta nosiła tytuł Spełnione marzenia i w
Polsce ukazała się dopiero w 2009 roku. W całości wydano ją również w roku
2009, zaś na język polski przełożono dwa lata później jako Anię z Wyspy
Księcia Edwarda.
Lucy Maud Montgomery pisała
przez ponad sześćdziesiąt lat, czyli prawie przez całe swoje życie. Pozostawiła
po sobie dwadzieścia powieści, pięćset opowiadań i tyle samo wierszy
zamieszczonych w rozmaitych periodykach. Były też dwa zbiory opowiadań oraz
zbiór poezji wydany w formie książkowej. Pisarka wygłaszała także przemówienia
i wykłady oraz pisała artykuły do gazet i magazynów. Pozostawiła również
dwanaście notatników, ponad dwa tysiące fotografii oraz milion słów, które
utrwalone zostały w Dziennikach.
Podczas pisania Lucy Maud
Montgomery zawsze narzucała sobie ogromną dyscyplinę pracy. Nie było dnia, aby
nie znalazła czasu na tworzenie. Nawet jeżeli była zmuszona z tego powodu
wcześnie wstać rano bądź położyć się spać późno w nocy. Jej utwory stały się
inspiracją dla innych artystów. Bardzo popularne było tworzenie sztuk
teatralnych w oparciu o książki Montgomery. Jeszcze za swojego życia Lucy mogła
zobaczyć szereg takich właśnie adaptacji teatralnych. Obejrzała też dwie
ekranizacje Ani z Zielonego Wzgórza. Pomimo że od pierwszego wydania tej
książki minęło już ponad sto lat, to jednak dzieło Lucy Maud Montgomery nadal
cieszy się ogromną popularnością, natomiast główna bohaterka może pochwalić się
liczną rzeszą wielbicieli na całym świecie. Ania z Zielonego Wzgórza
okazała się prawdziwym bestsellerem wszechczasów, a jej sprzedaż jest równie
wysoka, jak w chwili, gdy została opublikowana po raz pierwszy.
_______________________
Powyższy tekst został napisany na podstawie:
M. Gillen, Maud z Wyspy Księcia Edwarda: biografia L.M. Montgomery, tłum. Z. Stanisławska-Kocińska, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1994.
_______________________
Powyższy tekst został napisany na podstawie:
M. Gillen, Maud z Wyspy Księcia Edwarda: biografia L.M. Montgomery, tłum. Z. Stanisławska-Kocińska, Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1994.