Wydawnictwo: GRAF
Gdańsk 1991
Tytuł oryginału: Act of Will
Przekład: Joanna Kazimierczyk
Konflikt pokoleń to temat stary jak świat. Nie dziwi więc fakt,
że pisarze tworzący literaturę obyczajową bardzo często wplatają ten wątek w
fabułę swoich książek. Motyw nieporozumień rodzinnych nierzadko obecny jest szczególnie
na kartach powieści adresowanych do kobiet. W centrum uwagi znajdują się przeważnie
kobiety, które nie potrafią dojść ze sobą wzajemnie do porozumienia, ponieważ
każda z nich preferuje inny rodzaj wartości, co oczywiście ma związek z
czasami, w jakich przyszło im się urodzić i dorastać. Każda epoka posiada
bowiem swoje własne zasady obyczajowe i moralne, natomiast w miarę upływu lat, u
człowieka także zaczyna zmieniać się sposób postrzegania niektórych kwestii, co
oczywiście niekoniecznie musi być akceptowane przez młodsze pokolenie. I tak,
kiedy na przykład mamy do czynienia z trzema kobietami reprezentującymi różne –
wręcz skrajnie odmienne – poglądy, które wynikają nie tylko z innego bagażu
doświadczeń życiowych, ale głównie z różnych realiów ich egzystencji, wówczas może
dojść do naprawdę poważnych konfliktów, które na pierwszy rzut oka wydają się
wręcz niemożliwe do pokonania.
Mamy zatem rok 1978. Siedemdziesięciojednoletnia Audra Crowther
zostaje nagle wezwana przez swojego zięcia do Nowego Jorku, aby zaradzić poważnemu
konfliktowi, jaki narodził się pomiędzy jej córką Christiną i wnuczką o imieniu
Kyle. Oczywiście sprawa dotyczy dziedziczenia potężnej firmy, którą w chwili
obecnej zarządza właśnie Christina Newman. Kobieta nie może pogodzić się z tym,
że jej dwudziestokilkuletnia córka nie chce pójść w jej ślady. Nie dopuszcza do
sobie myśli, że Dom Mody Christina mógłby przejść w jakieś obce ręce, bo
Kyle wymyśliła sobie, że zostanie wielką i sławną malarką, której obrazy będą
rozchwytywane na całym świecie przez fanatycznych wielbicieli malarstwa.
Przecież ze sztuki tak trudno jest wyżyć! Czy ona tego nie pojmuje?! Dlaczego
uparta Kyle nie rozumie, że matka oferuje jej coś, z czego będzie mogła czerpać
ogromne zyski i na pewno bieda nigdy nie zapuka do jej drzwi?
W całym tym konflikcie Christina Newman jakby zapomina, że kiedy
ona była w wieku swojej córki, zachowywała się całkiem podobnie. Ona również
nie chciała iść drogą, którą wytyczyła jej matka, co oczywiście spowodowało, że
przez pewien czas Audra czuła do córki ogromny żal. Ba! Ona wręcz była
rozczarowana swoją ukochaną Christie! Żyły sobie wypruwała, aby jej jedyne
dziecko zostało wielką artystką, a dziewczyna tak po prostu wybrała sobie zupełnie
inną drogę kariery. Niemniej różnica pomiędzy tym, jak niegdyś postąpiła
Christina a tym, jak zachowuje się obecnie Kyle jest kolosalna. Christie
poprzez zmianę planów odnośnie do swojej przyszłości pragnęła jedynie odciążyć
matkę i sprawić, żeby ta nie zapracowywała się aż tak bardzo kosztem swojego
zdrowia. Natomiast w przypadku Kyle jest to zwykła fanaberia i nic więcej. Tak
przynajmniej twierdzi Christina Newman. Jak zatem rozwikłać ten problem? Czy
Audra będzie w stanie wymyślić coś naprawdę rozsądnego, aby tylko zapanowała
zgoda w rodzinie? Starsza kobieta ponad życie kocha swoją córkę i wnuczkę, więc
za nic nie chce dopuścić, aby ten konflikt trwał wiecznie.
Wydawnictwo: BIS Warszawa 1995 tłum. Joanna Kazimierczyk |
I tak oto Audra Crowther cofa się myślami do roku 1926, kiedy
ona i jej dwaj bracia zostali osieroceni przez matkę. Ojciec nie żył już od
jakiegoś czasu. Śmierć Edith Kenton spowodowała również, że jej dzieci straciły
dach nad głową. Odebrano im dom znajdujący się w malowniczej okolicy w
hrabstwie Yorkshire, w którym się urodziły i wychowały. Co prawda, młodych
Kentonów przyjęła pod swój dach kuzynka matki, lecz nie czuły się tam zbyt
dobrze. Ciotka każdego dnia swoim zachowaniem dawała im do zrozumienia, że nie
są mile widziani w jej domu. W dodatku wciąż żywiła jakieś nieuzasadnione urazy
do Edith i w związku z tym sugerowała nawet, że Audra jest bękartem. Czy
faktycznie tak było? Czy piękna Edith zdradzała męża? Nie wiadomo. Pewnego dnia
dochodzi jednak do tego, że rodzeństwo zostaje rozdzielone. William i Frederick
wyjeżdżają do Australii, zaś Audra musi podjąć pracę w miejscowym szpitalu. Dziewczyna
ma dopiero czternaście lat i już zmuszona jest zostać pielęgniarką i opiekować
się naprawdę chorymi pacjentami. Czy to przypadkiem nie za wcześnie na taką
odpowiedzialność?
W szpitalu zaprzyjaźnia się z Gwen Thornton. Wydaje się, że ta
znajomość jest tak silna, iż nic ani nikt jej nie zaszkodzi. Czyżby? O tym
jednak obydwie dziewczyny przekonają się dopiero za wiele lat. Audra bardzo
tęskni za swoimi braćmi, z którymi może mieć jedynie listowny kontakt. Niemniej
panna Kenton jest niezwykle przyjaźnie nastawiona do świata i ludzi, co
sprawia, że przełożona pielęgniarek pragnie jej pomóc. I tak oto Audra dostaje
pracę w domu pewnego małżeństwa z wyższych sfer. Zostaje tam nianią ich
kilkuletniego syna. Wydaje się, że od tej pory nic już nie stanie Audrze na
przeszkodzie, aby osiągnąć szczęście. Z kolei kiedy poznaje nieziemsko
przystojnego Vincenta Crowthera, dziewczyna tylko jeszcze bardziej utwierdza
się w przekonaniu, że szczęście jest jej po prostu pisane. Czy na pewno? Czy
Vincent pochodzący z klasy robotniczej naprawdę będzie w stanie zapewnić jej
taki poziom życia, na jaki Audra zasługuje? Czy młody mężczyzna, dla którego
liczą się zupełnie inne wartości niż dla panny Kenton będzie dla niej dobrym
małżonkiem? Czy w tym wypadku miłość wystarczy? Czy głębokie uczucie będzie w
stanie pokonać problemy wynikające z różnicy klasowej?
Akt woli nie jest pierwszą powieścią Barbary Taylor
Bradford, lecz w polskim tłumaczeniu był to debiut, jeśli chodzi o książki
Autorki. Fabuła opowiada o trzech pięknych i dzielnych kobietach, które pomimo
że darzą siebie nawzajem głębokim uczuciem, w pewnym momencie życia nie
potrafią się wzajemnie porozumieć. Każda z nich dąży do czegoś innego. Każda ma
swoją własną wizję przyszłości, która nie ma nic wspólnego z tą, jaką już dla
nich zaplanowano. Audra próbuje za wszelką cenę układać życie swojej córce. Po
latach to Christina będzie popełniać błędy Audry względem Kyle. Takie
postępowanie na pewno żadnej z nich nie wyjdzie na dobre. Trzeba będzie zatem
zatrzymać się i zastanowić nad rozwiązaniem konfliktu. Trzeba będzie też zrobić
to tak, aby nie wygenerować kolejnych problemów. Gdyby tak przyjrzeć się
postępowaniu Audry, Christie i Kyle można dojść do wniosku, że każda z nich
idzie swoją własną drogą i choć cierpi z powodu tego, że musi zranić tę drugą –
w tym wypadku matkę – nie chce cofnąć się przed raz obranym celem. Wydaje się
też, że matka – czy to Audra, czy Christina – rozumie postępowanie córki, lecz
mimo to cierpi, ponieważ nie tak wyobrażała sobie przyszłość swego dziecka.
Mamy tutaj zatem do czynienia z kształtowaniem przyszłości młodszego pokolenia
za wszelką cenę według własnych upodobań, co nie zawsze zapewni szczęście
dziecku.
Jedno z wydań amerykańsko-brytyjskich Wyd. HarperCollins (2011) |
Tak naprawdę najmniej Barbara Taylor Bradford mówi nam o Kyle
Newman. Choć poznajemy ją nie tylko jako dwudziestokilkuletnią zbuntowaną
dziewczynę, lecz także jako kilkuletnie dziecko, to jednak niewiele można o
niej powiedzieć ponad to, że nie chce iść w ślady matki, ale woli podążać
własną drogą zawodową, O Christinie dowiadujemy się natomiast znacznie więcej,
ponieważ znamy ją od chwili urodzenia i wraz z nią wkraczamy w jej dorosłe życie,
w którym dziewczyna zdecyduje się na niezwykle odważny krok, aby pomóc swojej
zmęczonej matce. Oczywiście zrobi to z powodu ogromnej miłości, jaką darzy
Audrę, lecz będzie też musiała liczyć się z tym, że matka nie okaże zachwytu,
kiedy cała prawda wyjdzie na jaw. Oprócz powyższego poznajemy również miłosne
rozterki Christiny i będziemy świadkami jej burzliwego romansu ze sporo
starszym mężczyzną. Ten romans – choć oparty na prawdziwej miłości – niekoniecznie wyjdzie jej na dobre.
Najwięcej informacji Autorka dostarcza nam o Audrze. Tej
bohaterce towarzyszymy bowiem od najmłodszych lat. Oczami wyobraźni widzimy ją
jako młodą dziewczynę, która musi stawić czoło niesympatycznej ciotce. Musi też
zmagać się z ogromną tęsknotą za braćmi. Jak gdyby tego wszystkiego było mało,
los zmusza Audrę do podejmowania naprawdę trudnych decyzji małżeńskich. Vincent
nie zawsze postępuje tak, jak powinien postępować kochający mąż. Lecz z drugiej
strony, czy za wszelkie niepowodzenia i konflikty należy winić jedynie
Vincenta? Może Audra również nie jest dla mężczyzny taką żoną, jaką być
powinna? Może miłość do córki przesłania jej wszystko inne i doprowadza do
tego, że mąż czuje się zaniedbywany, a czasami wręcz niekochany? Co musi się
stać, aby Audra zrozumiała, że nie tylko Christina jest ważna?
Akt woli to na pewno powieść dla tych, którzy lubią
spokojne historie obyczajowe. Odkąd pamiętam, Barbara Taylor Bradford zawsze
potrafiła wprowadzić mnie w pewien specyficzny klimat, dlatego tak często
sięgam po jej książki. Obecnie praktycznie już tylko sobie je przypominam,
ponieważ wiele z nich czytałam jeszcze w czasach liceum. Czuję swego rodzaju
sentyment do prozy Autorki, zaś ją samą traktuję z ogromnym szacunkiem. Nie
każdy pisarz jest w stanie cieszyć się tak wielkim poważaniem i osiągnąć tak
wysoką pozycję w świecie literatury, jak ma to miejsce w przypadku Barbary
Taylor Bradford. Nie każdy pisarz może również pochwalić się na przykład tym,
że jego rękopisy leżą obok rękopisów sióstr Brontë w bibliotece uniwersytetu w
Leeds. Na podstawie Aktu woli powstał w 1989 roku miniserial o tym samym
tytule. W rolach głównych wystąpili między innymi tacy aktorzy, jak: Victoria
Tennant (Audra Crowther), Kevin McNally (Vincent Crowther), Elizabeth Hurley
(Christina Crowther-Newman) czy Sarah Winman (Kyle Newman), która jest nie tylko aktorką, ale
także pisarką. Jej powieściowy debiut Kiedy Bóg był królikiem bardzo
szybko stał się międzynarodowym bestsellerem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz