Wydawnictwo:
NASZA KSIĘGARNIA
Warszawa
1974
Tytuł
oryginału: Eventyr Og Historier
Przekład:
Stefania Beylin (ok. 1906-1989),
Stanisław
Sawicki (1907-1944) & Jarosław Iwaszkiewicz (1894-1980)
Ilustracje:
Jan Marcin Szancer (1902-1973)
Chyba
nikt nie zakwestionuje faktu, że najpotężniejszym twórcą nieśmiertelnych baśni,
który zarazem stał się najpopularniejszym Duńczykiem i jednym z
najsławniejszych pisarzy świata, jest Hans Christian Andersen (1805-1875).
Myślę, że nie ma na świecie osoby, której twórczość Andersena nie
przywoływałaby najdroższych i niezapomnianych wspomnień z lat dzieciństwa. Tę
szczególną książkę wielu z nas poznało jako pierwszą w swoim życiu, i to
właśnie ona obudziła w nas pierwsze literackie wzruszenia.
Trzeba
wiedzieć, że Baśnie Hansa Christiana Andersena zostały przetłumaczone na
niemalże wszystkie języki świata i zdobyły serca czytelników spośród różnych
narodowości i ras. To one rozsławiły imię Pisarza na całym świecie. Do tej pory
czytają je dzieci, młodzież, a także osoby dorosłe, które lata dzieciństwa już
dawno mają za sobą. Czym te szczególne utwory tak bardzo zachwycają? Przede wszystkim
prostotą i pięknem języka, jak również miłością do świata i ludzi, szczerym i
gorącym współczuciem dla słabych i pokrzywdzonych, a także siłą wyobraźni,
która potrafi ożywić wszystko, co nas otacza. To właśnie ten oryginalny sposób
pisania nadał opowieściom pana Andersena magii i tajemniczości.
Baśnie
Andersena oparte są na tradycji baśni ludowej, łącząc się z jej cudownością, a
zarazem naiwnością, czyli z jej klasycznymi motywami i postaciami, lecz
jednocześnie jest w nich zawarty również pierwiastek osobisty. Z kart Baśni
bardzo często przemawia do czytelników sam Pisarz, czyli człowiek, który bardzo
dobrze zna biedę i niedostatek, nieobce są mu także bóle i radości dnia
codziennego. Autor nie spogląda na nie z dobrodusznym uśmiechem na ustach, lecz
bardzo często robi to z łezką w oku. Przez jego opowieści przewija się
niezwykle głęboka życiowa mądrość, a także ogromne doświadczenie oraz znajomość
niedoli człowieka.
Hans Christian Andersen Portret został namalowany około 1845 roku. autor: Karl Hartmann (1818-1857) |
W Baśniach
obecni są biedacy cierpiący nędzę, ubogie i głodne dzieci, ciężko pracujące
kobiety oraz zatroskane matki. Niemniej, z drugiej strony czytelnik dostrzega również bogaczy oraz możnych tego świata, którzy nie mają za grosz zrozumienia dla
biednych i głodnych. Andersen ukazuje ludzi chciwych, bezlitosnych i
egoistycznie nastawionych do świata i innych ludzi. To właśnie ten element
sprawia, że Baśnie pana Andersena są tak bliskie współczesnemu
człowiekowi, gdyż jest on w stanie dostrzec w nich odbicie otaczającej
go rzeczywistości. I znów można pokusić się o stwierdzenie, że wymiar Baśni
jest uniwersalny i ponadczasowy.
Niemniej
niektóre z opowieści Andersena pozbawione są pierwiastka cudowności, czego
przykładem jest Dziewczynka z zapałkami, czy też Nowe szaty cesarza.
Utwory te stanowią pewną oddzielną grupę pośród tekstów stworzonych przez
Pisarza. Lecz mimo to, w większości baśni znaczącą rolę odgrywa jednak owa
cudowność, ponieważ czytelnik spotyka w nich istoty nadprzyrodzone, na
przykład, elfy, krasnoludki czy czarownice. W wielu utworach bohaterami są
także zwierzęta (przyp. Brzydkie kaczątko, Słowik).
Baśnie
Andersena charakteryzują się tym, że czytelnik zawsze może odnaleźć w nich
jakąś głębszą myśl przewodnią, czyli innymi słowy, wskazówkę moralną. Fenomenem
w tym przypadku jest to, że dzieła te w żadnej mierze nie stanowią typowych
utworów dydaktycznych, lecz są one oddzielną pozycją w światowej literaturze
baśniowej. Takie elementy jak ogromna poetyczność i niezwykle wzruszająca
treść, a zarazem niesamowicie głębokie humanistyczne wyczucie problemów
społecznych, a także ogromna wrażliwość na ludzką krzywdę zapewniły tym baśniom
wielką popularność zarówno wśród najmłodszych czytelników, jak i tych
starszych.
Jak
wspomniałam powyżej, bohaterami tych szczególnych utworów są bardzo często
wyjątkowe istoty bądź zjawiska. Przykładem może być baśń pod tytułem Dzielny
ołowiany żołnierzyk. Tytułowy bohater ma tylko jedną nogę, jednak pomimo to
stoi na niej tak samo pewnie, jak inni na dwóch, co sprawia, że wyróżnia się
najbardziej spośród wszystkich. Tak więc, jaki morał płynie z tej baśni? Otóż
taki, że niepełnosprawność czy jakikolwiek inny defekt fizyczny nie mogą
uczynić z człowieka osoby biernej, której życie nie przedstawia niczego
wartościowego. A wręcz przeciwnie. Człowiek taki jest w równiej mierze zdolny
do podejmowania życiowych wyzwań, jak osoba w pełni sprawna fizycznie. To
właśnie ten fakt jest dowodem na to, jak bardzo wyjątkowi są ludzie
niepełnosprawni.
Ilustracja pochodzi z baśni Dzielny ołowiany żołnierzyk. autor: Jan Marcin Szancer |
Jednak
powyższa baśń ma też drugie dno. Być może niewiele osób je dostrzega. Wiadomo
przecież, że obiektem westchnień ołowianego żołnierzyka jest niewinna i
delikatna papierowa tancerka z nogą uniesioną ku górze. Możliwe, że to właśnie
ten fakt zadecydował o tym, że żołnierzyk zakochał się w niej bez pamięci. Nie widział jej
nogi, a przecież wielu twierdzi, że poszukujemy partnerów podobnych do nas
samych pod względem fizycznym.
Kiedy inne zabawki bawiły się radośnie,
żołnierzyk i tancerka stali nieruchomo i spoglądali na siebie nawzajem w
miłosnym uniesieniu. Praktycznie ten moment mógłby już zakończyć baśń, jednak
Andersen do tego nie dopuszcza. Tworzy dramatyczne losy ołowianego żołnierzyka,
chcąc w ten sposób pokazać, że ludzie wyjątkowi, z reguły cierpią, ale mimo to
potrafią żyć z podniesioną głową. Baśń kończy się tragicznie, lecz z drugiej
strony można odnieść wrażenie, że w tym dramacie dwóch zakochanych istot jest
też ogromne szczęście, ponieważ ginąc w płomieniach ognia, wreszcie odnaleźli
spokój i miłość, która zostanie z nimi już na zawsze.
Z
kolei moją ulubioną baśnią jest Królowa Śniegu, gdzie występują postacie
fantastyczne, natomiast te nieprawdopodobne wydarzenia są bardzo mocno
powiązane z rzeczywistymi. Bardzo trudno jest je od siebie oddzielić. A zatem
miejscem akcji jest Laponia. Miasto rodzinne Kaya i Gerdy jest również
prawdopodobne, lecz kraina Królowej Śniegu już nie. Rośliny i zwierzęta
posiadają własne charaktery, potrafią też mówić, natomiast diabelskie lustro to
wytwór wyobraźni Andersena. Tutaj też mamy do czynienia z odwiecznym
przesłaniem dotyczącym Dobra i Zła. Wyraźnie widać, że pod wpływem miłości
potęga Zła ulega zniszczeniu.
Ilustracja pochodzi z baśni Królowa Śniegu. autor: Jan Marcin Szancer |
W Królowej
Śniegu pojawiają się dwa symbole Zła. Są nimi diabelskie lustro i sama
Królowa Śniegu. Szatańskie zwierciadło sprawia, że ludzie widzą dookoła siebie
jedynie to, co złe, przez co sami również stają się źli. Z kolei Królowa Śniegu
wyposażona jest w potężną moc odbierania życia, gdyż może zasypać śniegiem czy
skuć lodem. Jest także w stanie odebrać człowiekowi uczucie miłości, co
przemieni go w egoistę.
Choć mała Gerda wydaje się bardzo słaba i bezbronna
wobec takiej potęgi Królowej Śniegu, to jednak dziewczynka posiada coś, czego
Królowa nie zna. To miłość tkwiąca w jej gorącym serduszku. Gerda reprezentuje
tutaj potęgę Dobra, czyli przyjaźni, oddania, ciepła i wierności. Dziewczynka
pokonuje Zło, ponieważ w poszukiwaniach Kaya towarzyszą jej wiara, nadzieja i
miłość. Tak więc skoro lód musi roztopić się w gorących promieniach słońca, wówczas
siły Zła zmuszone są ustąpić przed Dobrem.
Baśń
o Królowej Śniegu zawiera w sobie trzy przesłania. Pierwszym z nich jest wielka
siła miłości, która jest w stanie przezwyciężyć wszystko, lecz może to zrobić
tylko wtedy, kiedy pozbawiona jest egoizmu. Kolejne przesłanie mówi o tym, że
nie wolno nam patrzeć na świat tak, jak gdyby w naszym oku tkwił odłamek
szatańskiego zwierciadła. Trzeba widzieć wszystko to, co jest piękne w drugim
człowieku, a także w otaczającej nas przyrodzie, ponieważ dopiero wówczas
będziemy naprawdę szczęśliwi. I na koniec musimy pamiętać, że prawdziwy i
szczery przyjaciel nigdy nas nie opuści w potrzebie, lecz my również nie możemy
zostawić ludzi, którzy nam zaufali i obdarzyli nas swoją przyjaźnią.
Oto tytuły baśni, które ukazały się
w wydaniu z 1974 roku:
Świniopas
Dzielny ołowiany
żołnierz
Pasterka i
kominiarczyk
Pewna wiadomość
Pięć ziarnek
grochu
Księżniczka na
ziarnku grochu
Ogrodnik i jego
chlebodawcy
Stokrotka
Bzowa babuleńka
Słowik
Igła do cerowania
Latający kufer
Calineczka
Len
Nowe szaty cesarza
Dzikie łabędzie
Stara latarnia
Dziewczynka z
zapałkami
Kogut podwórzowy i
kogucik na dachu
Ole Zmruż-oczko
Brzydkie kaczątko
Królowa Śniegu
Imbryk
Bałwan ze śniegu
Do treści Baśni dołączono również Dzieje życia Hansa Christiana Andersena.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz