Wydawnictwo: WYDAWNICTWO LITERACKIE
Kraków 1980
Zdjęcia: Daniel Zawadzki
Archeologiczne wykopaliska dowodzą, iż
Wawelskie Wzgórze zaludnione było już w epoce kamiennej. Kopce Wandy i Krakusa
– legendarnych władców osady, którą zamieszkiwało słowiańskie plemię Wiślan –
pochodzą prawdopodobnie z około VII wieku. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o
Krakowie można znaleźć w aktach kupca Ibrahima ibn Jakuba (ok. 913-po 966)
datowanych na 965 rok. Wspomniany jest w nich bogaty gród położony na
skrzyżowaniu szlaków handlowych z otaczającymi je lasami. W okresie
poprzedzającym panowanie dynastii Piastów pojawiają się dwie ważne daty mające
związek z historią miasta. Otóż pomiędzy rokiem 876 a 879 Wielki Książę Świętopełk I
Morawski (840-894) zdobył przyszłą Małopolskę, natomiast po roku 955 brat
Wacława I Świętego (907-935) – książę Bolesław I Srogi (?-972) z dynastii
Przemyślidów – wprowadził na te tereny panowanie czeskie. W X wieku Kraków
został włączony do państwa polskiego, chociaż trudno jest zweryfikować czy
wydarzenie to miało miejsce w 990 roku za panowania Mieszka I (pomiędzy
922 a 945-992), czy może w 999 roku podczas rządów Bolesława I Chrobrego
(967-1025). Za wiarygodne można uznać natomiast pewne fakty i daty pojawiające
się w źródłach historycznych po 1000 roku.
Zamek oraz gmina, które istniały wówczas na
Wawelu, zostały wzbogacone ostrokołem i murami z ubijanej ziemi. W X i XI wieku
powstały pierwsze budowle murowane (zamek i kościoły romańskie), katedra,
bazylika, a także kościół pod wezwaniem świętych męczenników Feliksa i Adaukta,
którzy byli ofiarami prześladowań chrześcijan za panowania cesarza rzymskiego
Dioklecjana (ok. 244-ok. 316) oraz cesarza Maksymiana (ok. 250-310). Obydwaj
męczennicy najprawdopodobniej zostali zamordowani w Rzymie pomiędzy 287 a 303 rokiem. Z kolei w 1000 roku
utworzono krakowskie biskupstwo. W 1150 roku przy kościele zamkowym założono
szkołę katedralną, która przed powołaniem do życia uniwersytetu była najlepszą
placówką edukacyjną. Regalia (korona i berło Bolesława Chrobrego) były
przechowywane w skarbcu katedralnym. Szkoła posiadała również bogatą bibliotekę
złożoną z dwudziestu ośmiu książek, wśród których była literatura klasyczna
wraz z dziełami o tematyce religijnej, jak również komedie Terence’a (ok.
185-159 p.n.e.), elegie Owidiusza (45 p.n.e.-ok. 18 n.e.) oraz monografie
historyczne Salustiusza (86-34 p.n.e.). W 1142 roku biskup Robert II (?-1143)
konsekrował „drugą” Katedrę Wawelską, która została zbudowana w celu
zastąpienia kościoła romańskiego. Z kościoła na Skałce do nowej katedry
uroczyście przeniesiono wówczas ciało świętego Stanisława (ok. 1030-1079) oraz
relikwie świętego Floriana (?-304).
Legendarny Krak Według podań był on władcą Polaków i założycielem Krakowa. autor: Walery Eljasz-Radzikowski (1840-1905) |
Feudalny podział Polski i ciągłe walki
pomiędzy książętami regionalnymi nie przerwały jednak gwałtownego rozwoju
miasta. W 1138 roku krakowski zamek stał się najważniejszą oficjalną siedzibą
władcy i do pewnego stopnia miasto uznawane było za stolicę Polski zgodnie z
ostatnią wolą Bolesława III Krzywoustego (1086-1138). Budynki zniszczone
podczas najazdu Tatarów w 1241 roku zostały zastąpione nowymi, które zbudowano
w stylu gotyckim. Zgodnie z prawem magdeburskim położenie miasta sprawiło, że w
1257 roku nadano mu nowy układ z centralnie zlokalizowanym rynkiem. W XIII
wieku Kraków wyposażono w nowy system fortyfikacji, czyli mury obronne, wieże i
umocnione bramy miasta. System ten był stopniowo zmieniany poprzez dodawanie
nowych elementów oraz unowocześniany w ciągu najbliższych kilku stuleci.
Dzień
20 stycznia 1320 roku to data pierwszej koronacji, która odbyła się właśnie w
Krakowie, a koronę polską z rąk arcybiskupa gnieźnieńskiego Janisława (?-1341)
przyjął Władysław I Łokietek (ok. 1261-1333). Następne miały miejsce w
kolejnych pięciu wiekach. Katedra stała się również miejscem królewskich
pochówków. Panowanie Kazimierza III Wielkiego (1310-1370), który uchodził za
mecenasa sztuki i nauki, okazało się okresem mającym ogromne znaczenie dla
miasta. Król założył też dwa nowe miasta – Kazimierz i Kleparz – które były
ściśle związane z Krakowem. Wtedy również zbudowano dwa gotyckie kościoły:
franciszkanów i dominikanów. Wybudowano także Kościół Mariacki, zaś na
Kazimierzu wzniesiono kościoły Bożego Ciała oraz świętej Katarzyny
Aleksandryjskiej. Kontynuowano również renowację katedry na Wawelu, sukiennic,
ratusza oraz innych budynków użyteczności publicznej. W 1364 roku Kazimierz
Wielki założył Akademię Krakowską, która stała się początkiem późniejszego
Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Z
kolei spod ręki Wita Stwosza (1448-1533) wyszła rzeźba na sarkofagu króla Kazimierza
IV Jagiellończyka (1427-1492) znajdującym się w Katedrze Wawelskiej. W 1386
roku na króla Polski został koronowany Wielki Książę Litwy Władysław II
Jagiełło (pomiędzy 1352 a
1362-1434) i dał początek nowej potężnej polskiej dynastii, która panowała w
naszym kraju ponad dwieście lat. Kraków stał się stolicą monarchii
roztaczającej swoje rządy nad polskimi terytoriami, jak również na rozległych
obszarach litewsko-ruskich. Królewski dwór odgrywał ważną rolę we wspieraniu
życia artystycznego i kulturalnego. Wybitni humaniści, naukowcy oraz artyści
przybywali tu z Włoch, Niemiec i innych krajów. Słynny rzeźbiarz Wit Stwosz
pochodzący z Norymbergii przybył do Krakowa w 1477 roku, aby wyrzeźbić ogromny
ołtarz w Kościele Mariackim, a zrobił to na prośbę mieszkańców. Po dalszej
przebudowie pomiędzy rokiem 1499 a
1536, Wawel był już perłą architektury renesansowej, zaś chlubą stała się
Kaplica Zygmuntowska – najpiękniejsze mauzoleum w Polsce. Zamek został też
ozdobiony kolekcją arrasów zamówionych z Flandrii. Tak więc z dumą pełnił rolę
królewskiej siedziby potężnego kraju i doskonale wpasowywał się w modę swojej
epoki. Z kolei z XIII wieku pochodzi pieczęć, na której widać drugą Katedrę
Wawelską wybudowaną w stylu romańskim, którą ufundował jeszcze Władysław I
Herman (ok. 1043-1102). Pod koniec XVI wieku stolicą Polski została Warszawa.
Kraków stracił wtedy na znaczeniu, choć nadal pełnił rolę oficjalnej siedziby
przeznaczonej do królewskich koronacji i pochówków.
Panorama Wawelu pod koniec XVI wieku autorzy: Georg Braun (1542-1622) & Frans Hogenberg (1535-1590) |
W
XVII wieku husaria była słynną polską kawalerią zaliczaną do autoramentu
narodowego. W 1683 roku wojsko pod dowództwem Jana III Sobieskiego (1629-1696)
uczestniczyło w odsieczy Wiednia, który był oblegany przez Turków. W połowie
XVII wieku czarna śmierć zdziesiątkowała ludność Krakowa. Liczbę zmarłych
szacuje się na ponad dwadzieścia tysięcy. Potem szwedzkie wojska zniszczyły i
splądrowały Kazimierz i Kleparz, a także przedmieścia i Stare Miasto. Kraków
stał się wówczas prowincjonalnym ośrodkiem drobnego handlu i rzemiosła. W tym
czasie jedynie Kościół pozostał mecenasem sztuki. Zniszczone kościelne budynki
oraz klasztory odbudowano, lecz już w nowym stylu barokowym. Największymi osiągnięciami architektonicznymi w tamtym okresie były kościół pod wezwaniem
świętej Anny zaprojektowany przez Tylmana z Gameren (1632-1706) oraz
sztukaterie będące dziełem Baltazara Fontany (1661-1733).
W 1702 roku Kraków został ponownie zajęty i
zniszczony przez wojska szwedzkie, zaś Wawel uległ spaleniu. Następnie miały
miejsce inwazje armii pruskiej i rosyjskiej, co także zakończyło się ogromem
zniszczeń. W związku z pierwszym rozbiorem Polski w 1772 roku, południowa część
Małopolski została zajęta przez wojska austriackie. W dniu 24 marca 1794 roku
rozpoczęło się w Krakowie Powstanie Kościuszkowskie. Potem po klęsce Napoleona
I Bonapartego (1769-1821) miasto tymczasowo włączone do Księstwa Warszawskiego
otrzymało status „wolnego miasta”. Następnie Kraków znów zaczął się gwałtownie
rozwijać. W miejsce rozebranych miejskich murów zostały utworzone Planty
(zielony pierścień ziemi otaczający Stare Miasto). Z kolei na obrzeżach miasta
zaczęto tworzyć nowe dzielnice. Po klęsce Powstania Listopadowego w 1831 roku,
Kraków zachował swoją autonomię jako jedyna nienaruszona część Polski. W 1846
roku miasto ponownie zostało wchłonięte przez monarchię austriacką. Pomimo że
kontrolę sprawowali tam Austriacy, to jednak miasto mogło cieszyć się pewną swobodą.
W tym czasie Kraków stał się symbolem i centrum polskich tradycji, a także
duchową stolicą dla wszystkich części podzielonej Polski. Dynamiczny rozwój
charakteryzował również placówki naukowe i kulturalne. Towarzystwo Naukowe
Krakowskie stało się początkiem Akademii Nauk. Z kolei w 1818 roku powstała
Akademia Sztuk Pięknych, zaś w 1854 roku do życia powołano Towarzystwo
Przyjaciół Sztuk Pięknych.
Przysięga Tadeusza Kościuszki (1746-1817) na rynku w Krakowie Obraz pochodzi z 1797 roku. autor: Franciszek Smuglewicz (1745-1807) |
Zbliżająca się wojna przeciwko Rosji
sprawiła, że na sile przybrały ruchy niepodległościowe. W Krakowie mogły
działać legalnie niemalże wszystkie partie polityczne, zaś w 1910 roku zostało
założone paramilitarne stowarzyszenie Strzelec. W dniu 6 czerwca 1914
roku Pierwsza Kompania „Strzelców” pod dowództwem Józefa Piłsudskiego
(1867-1935) wyruszyła z ulicy Oleandry w Krakowie. Po odzyskaniu niepodległości
w 1918 roku, Kraków stał się ważnym ośrodkiem administracyjnym i kulturalnym.
Gwałtownie zaczął rozwijać się przemysł. Pomimo że druga wojna światowa nie
unicestwiła krakowskich zabytków, to jednak zniszczyła miasto w inny sposób. W
dniu 6 listopada 1939 roku profesorowie Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz
najwybitniejsi przedstawiciele intelektualnej elity miasta zostali aresztowani
i wywiezieni do hitlerowskiego obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen. Po
wojnie Kraków stracił swoją uprzywilejowaną pozycję. Komunistyczne władze
chciały, aby kręgi intelektualne zostały zdominowane przez klasę robotniczą.
Cel ten miał być osiągnięty przez masę robotników budowlanych, których za
wszelką cenę przyciągano do Krakowa. Obecnie Kraków to miasto artystów i
naukowców, którzy malują obraz Krakowa liczącego ponad osiemset tysięcy
mieszkańców.
Jak widać z powyższego historia Krakowa jest
niezwykle bogata i wiąże się przede wszystkim z monarchami, którzy przez wieki
sprawowali władzę w Polsce. W tej sytuacji nie może zabraknąć rozmaitych
legend, baśni i przekazów związanych z miastem i podawanych z ust do ust lub
zapisywanych w różnego rodzaju dokumentach na przestrzeni minionych stuleci. Dawno,
dawno temu opowieści – niekiedy bardzo mroczne i budzące strach – były czymś
zupełnie naturalnym w prawie każdym polskim domu. Wieczorami seniorzy rodu
zasiadali na honorowym miejscu w otoczeniu rodziny i snuli wszelkiego rodzaju
legendy i baśnie, których z ogromnym zainteresowaniem słuchały nie tylko
dzieci, ale również ich rodzice. Dziadek czy babcia byli osobami, na których
opowieści czekało się niecierpliwie przez cały dzień. Gawędzili tak
wiarygodnie, że nie sposób było nie uwierzyć, iż to, o czym opowiadają nie wydarzyło
się naprawdę.
Michał Stachowicz – wybitny krakowski malarz Szkic pochodzi z 1860 roku. autor: Wojciech Gerson (1831-1901) na podstawie autoportretu Stachowicza |
Legendy i opowieści o Krakowie po raz
pierwszy ukazały się na rynku wydawniczym w 1967 roku, natomiast inspiracją do
ich spisania stały się dla Bronisława Heyduka (1909-1984) opowieści snute przez
jego babcię. Autor książki był nie tylko pisarzem, lecz również malarzem
obrazów o tematyce przyrodniczej. Spod jego pióra wyszedł cykl powieści
historycznych przedstawiających dzieje Polski w XVII i XVIII wieku. Bronisław
Heyduk był absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zaś na Uniwersytecie
Jagiellońskim ukończył historię i historię sztuki. Zadebiutował w 1928 roku artykułem
publicystycznym zamieszczonym na łamach Ilustrowanego Kuriera Codziennego.
Na kartach Legend i opowieści o Krakowie
czytelnik spotyka szereg ciekawych postaci historycznych z Bolesławem I Chrobrym
i Władysławem I Łokietkiem na czele. Jedna z owych legend głosi bowiem, że
każdego roku w Noc Wigilijną w podziemiach Wawelu zbierają się wszyscy
pochowani tam królowie i książęta, którzy pod przywództwem Bolesława Chrobrego
rozprawiają o losach Polski. Jest także rzecz o budowie Kościoła Mariackiego
czy słynnej uczcie u kupca Mikołaja Wierzynka młodszego (?-1368). Nie brak
także legend mrocznych z bohaterami, którzy w dramatycznych okolicznościach lub
podstępem stracili życie, co sprawiło, że ich dusze przez długi czas nie mogły
zaznać spokoju i tułały się po Krakowie w nadziei, że w końcu odnajdą
upragniony wieczny spokój. Bardzo ciekawa jest także legenda, której głównymi
bohaterami są Anna Jagiellonka (1523-1596) i jej królewski małżonek Stefan
Batory (1533-1586). Autor nie zapomniał również o Janie III Sobieskim czy też
najbardziej znanym – z punktu widzenia Bronisława Heyduka – krakowskim malarzu
Michale Stachowiczu (1768-1825). Jeśli natomiast ktoś pragnie dowiedzieć się,
dlaczego krakowskie gołębie są tak bardzo hołubione, to oczywiście musi zajrzeć
do książki, gdzie znajdzie odpowiedź na to pytanie. Tych legend jest naprawdę
sporo i każda z nich wnosi do książki coś wartościowego. Zapewne nie są to
wszystkie opowieści o Krakowie, ale przecież historia miasta jest tak bogata,
że nie sposób w jednej publikacji zamieścić wszystkich podań na temat miasta.
Uczta u Mikołaja Wierzynka młodszego Obraz pochodzi z 1876 roku. autor: Bronisław Abramowicz (1837-1912) |
Jestem przekonana, że większość starszych czytelników
związanych z Krakowem lub interesujących się tym wyjątkowym miastem doskonale
zna tę publikację, więc nie trzeba jej specjalnie przybliżać. Natomiast dla
osób, które jeszcze się z nią nie spotkały, może to być bardzo ciekawa lektura
poniekąd uzupełniająca wiadomości o dawnej stolicy Polski. Oczywiście tekstów tych
nie należy traktować w kontekście prawdy historycznej, ponieważ wszelkie
legendy mają to do siebie, że ich treść z pokolenia na pokolenie ulega modyfikacjom,
a przecież ilu bajarzy, tyle wersji tego samego wydarzenia. Jak widać książka
ma już swoje lata, więc obecnie można ją dostać chyba tylko w bibliotekach albo
antykwariatach. Dodatkowo Legendy i opowieści o Krakowie uzupełnione są
licznymi czarno-białymi fotografiami, które znacząco podnoszą walor publikacji.
Kraków to piękne miasto! Uwielbiam je i często odwiedzam ;)
OdpowiedzUsuńBookeaterreality