Kiedy miałam czternaście lat i mieszkałam w Londynie
chodziłam wokół Hampton Court, który ma niepowtarzalny klimat; przechodziłam
przez bramę, przez którą niegdyś kroczyła Anna Boleyn, a po jego nawiedzonej
galerii biegała Katarzyna Howard. Te spacery bardzo mnie uspokajały i to od
nich wszystko się zaczęło.
Eleanor Alice Hibbert |
Beyond
the Blue Mountains
(1958) to jedna z oryginalniejszych książek, jaka wyszła spod pióra Eleanor
Hibbert (1906-1993). Autorka napisała ją pod pseudonimem Jean Plaidy. Powieść opowiada o
życiu trzech pokoleń kobiet, począwszy od połowy XVIII wieku. Jedną z bohaterek
jest młoda Kitty Kennedy, która przeżywa naprawdę ciężkie chwile. Po wyjściu z
więzienia Newgate, Kitty wraz z nieślubną córką zostaje uwięziona w Australii,
która w tamtym okresie była kolonią Wielkiej Brytanii. Ten niesłychanie
brutalny świat zbrodni i horroru, okrucieństwa i obojętności jest przedstawiony
przez pisarkę niezwykle obrazowo.
W ciągu kolejnych piętnastu lat Jean
Plaidy skupiła się na ożywianiu postaci historycznych, głównie tych żyjących w
XV i XVI wieku. To one najbardziej ją fascynowały. Szczególnym
zainteresowaniem autorka obdarzyła Jane Shore (1445-1527), która była kochanką króla
Edwarda IV Yorka (1442-1483), Katarzynę Parr (ok. 1512-1548) – szóstą żonę Henryka
VIII Tudora (1491-1547) – króla Hiszpanii Filipa II Habsburga (1527-1598), dwie
siostry Henryka VIII Tudora – królową Francji, Marię (1496-1533) oraz królową
Szkocji, Małgorzatę (1489-1541), a także Marię, królową Szkotów (1542-1587). Tytuły książek, które powstały w oparciu o biografie
wyżej wymienionych postaci to: The
Goldsmith's Wife (1950), The Sixth
Wife (1953), The Spanish Bridegroom
(1954), Mary, Queen of France (1964),
The Thistle and the Rose (1963) oraz Royal Road to Fotheringay (1955) i Captive Queen of Scots (1963).
Eleanor Hibbert napisała również
trylogie na podstawie biografii Katarzyny Medycejskiej (1519-1589), Karola II
Stuarta (1630-1685), Katarzyny Aragońskiej (1485-1536) oraz Izabeli I
Kastylijskiej (1451-1504) i Ferdynanda II Aragońskiego (1452-1516). Powieści te
zdobyły sobie naprawdę ogromną popularność i zostały doskonale przyjęte zarówno
przez czytelników, jak i krytyków, a pod koniec lat 60. i 70. XX wieku wydano
je ponownie, ale tym razem jako powieści jednotomowe.
Catherine de Medici Series
1. Madame Serpent (1951)
2. The Italian Woman (1952)
3. Queen Jezebel (1953)
Wydania z 2006 roku Wydawnictwo: Random House Arrow Books |
Charles II Stuart Series
1. The Wandering Prince (1956)
2. A Health Unto His Majesty (1956)
3. Here Lies Our Sovereign Lord (1957)
Wydania z 2012 roku Wydawnictwo: Cornerstone Digital |
Katharine of Aragon Series (z pol. Katarzyna
Aragońska)
1. Katharine, The Virgin Widow (z pol. Katarzyna,
wdowa dziewica; 1961)
2. The Shadow of the Pomegranate (z pol. W cieniu granatu; 1962)
3. The King's Secret Matter (z pol. Sumienie królewskie; 1962)
2. The Shadow of the Pomegranate (z pol. W cieniu granatu; 1962)
3. The King's Secret Matter (z pol. Sumienie królewskie; 1962)
Wydania z 2006 roku Wydawnictwo: Random House Arrow Books |
W 1981 roku trylogia o Katarzynie Aragońskiej została wydana w Polsce nakładem Wydawnictwa Literackiego. Było to wydanie dwuczęściowe z nieciekawymi okładkami, jak przystało na epokę PRL-u, gdzie w jednej książce zamieszczono dwa tomy, zaś w drugiej opublikowano tom trzeci. Jak do tej pory były to jedyne książki opublikowane w polskim przekładzie, które Eleanor Hibbert wydała jako Jean Plaidy. Niestety, żaden polski wydawca nie zwrócił uwagi na inne powieści Jean Plaidy, skupiając się głównie na tych, które autorka publikowała jako Victoria Holt. Na polskim rynku wydawniczym dawno temu ukazało się również dziewięć powieści z serii Córki Anglii, które Eleanor Hibbert napisała pod pseudonimem Philippa Carr, podczas gdy cały cykl zawiera aż dwadzieścia książek.
Isabella and Ferdinand Series
1.
Castile for Isabella (1960)
2. Spain for the Sovereigns (1960)
3. Daughters of Spain (1961)
The Times Literary Supplement[1] uznał trylogię o Katarzynie Medycejskiej jako ekscytującą opowieść, która odzwierciedla niezwykle precyzyjną wiedzę autorki na temat wydarzeń z tamtej epoki, dodając jednocześnie, że autorka świetnie zna czasy, o których pisze i doskonale radzi sobie z wieloma skomplikowanymi postaciami. Tymczasem The Spectator[2] trafnie podsumował Madame Serpent jako najlepszą powieść historyczną, czyli taką, w której z przyjemnością się zanurzamy i mamy poczucie niczym nieusprawiedliwionej edukacji. Opis ten śmiało można zastosować do wszystkich powieści Jean Plaidy, które ukazały się w latach 50. i 60. XX wieku.
Piszę regularnie każdego dnia. Sądzę, że to bardzo
ważne. Tak jak we wszystkim innym, tak i w przypadku pisania praktyka czyni
mistrza. Zbieranie materiałów to jedynie kwestia czytania starych zapisków,
listów i tym podobnych rzeczy, czy w rzeczywistości wszystkiego, co wiąże się z
badanym okresem. Mogę tylko powiedzieć, że najbardziej ze wszystkiego lubię
pisać. Uważam to za stymulujące i nigdy nie przestanę się tym ekscytować.
Eleanor Hibbert napisała także dwie
książki, do których inspiracją stało się niesamowite życie Lukrecji Borgii
(1480-1519). Pierwsza z nich nosiła tytuł Madonna
of the Seven Hills, zaś druga to Light
on Lucrezia. Na rynku ukazały się
one w 1958 roku, czyli niedługo po serii o Katarzynie Medycejskiej. Potem
pojawiło się niezobowiązujące studium nikczemnych karier Cezara Borgii
(1475-1507), Marii d’Aubray, zwanej Madame de Brinvilliers (1630-1676) i
Edwarda Pritcharda (1825-1865). Książka nosiła tytuł A Triptych of Poisoners, natomiast autorka napisała ją również pod
pseudonimem Jean Plaidy. Publikacja ta miała za zadanie odpowiedzieć na
pytanie, dlaczego zarówno mężczyźni, jak i kobiety zdolni są do popełnienia morderstwa.
Czy stoi za tym środowisko, w jakim się wychowują? Czy może mordercy posiadają
jakąś specyficzną cechę charakteru, na którą nawet oni sami nie mają wpływu? W
tryptyku autorka przeanalizowała losy trojga wymienionych powyżej trucicieli, z
których każdy miał na sumieniu więcej niż jedno morderstwo i żył w innej epoce.
Wydanie z 1994 roku Wydawnictwo: Barnes & Noble |
Najpierw analizie został poddany Cezar
Borgia, czyli najbardziej znany truciciel, który wśród wielu zbrodni
podejrzewany był również o zamordowanie brata, a także był samozwańczym
mordercą swego szwagra. Cezar posiadał nad wyraz sadystyczny charakter, nawet
jak na piętnastowieczne włoskie realia, zaś jego krótkie życie określone
zostało jako najbardziej ponure. Czy faktycznie ponosił winę za grzechy, które
mu przypisywano? A może jego wina leżała w pobłażliwym wychowaniu i generalnie
barbarzyńskiej epoce, w jakiej przyszło mu żyć?
Drugą postacią była wspomniana już Maria
d'Aubray, czyli Madame de Brinvilliers. Była to piękna, lekkomyślna trucicielka
siedemnastowiecznego Paryża. Maria i jej kochanek, Godin de Sainte-Croix (?),
starali się odkryć tajemnicę Borgiów, aby móc usunąć z drogi tych, którzy stali
pomiędzy Marią a jej rodzinną fortuną. Odwiedzając szpital w Paryżu Madame de
Brinvilliers, jako siostra miłosierdzia, w ramach eksperymentu testowała swoje
mikstury na pacjentach. Ci ludzie zupełnie jej nie obchodzili, więc uznała, że
będą najlepszymi królikami doświadczalnymi. Czy faktycznie była winna zbrodni,
jakie jej zarzucano?
Na koniec Eleanor Hibbert
przeanalizowała życie i działalność lekarza pochodzącego z Glasgow, czyli
niejakiego Edwarda Pritcharda. Żyjąc w epoce wiktoriańskiej, lekarz posiadał
doskonałą wiedzę na temat trucizn. Była ona tak samo dogłębna, jak jego
poprzedników. Medyk nie miał żadnych skrupułów, by usunąć z drogi każdego, kto
w jakiś sposób mu zagrażał. Na kartach tej książki Jean Plaidy ukazała
podobieństwo wszystkich trzech postaci oraz spróbowała odnaleźć odpowiedź na
zasadnicze pytanie, a mianowicie: Kto był
odpowiedzialny za każde z popełnionych i wymienionych w książce morderstw? Oto
co na temat A Triptych of Poisoners pisała
prasa:
East
Anglian Daily Times
Panna Jean Plaidy, jedna z najbardziej
znanych pisarek tworzących powieści historyczne, pisze dziś o czymś nowym i
absorbującym. Badając umysły swoich bohaterów, stara się dowiedzieć, co takiego
sprawia, że mężczyźni i kobiety popełniają morderstwa. Tak więc swoje
zainteresowanie kieruje w stronę trojga znanych trucicieli, z których każdy
odpowiada za więcej niż jedno morderstwo. Są wśród nich: Cezar Borgia
pochodzący z piętnastowiecznego Rzymu, Maria d’Aubray wywodząca się z
siedemnastowiecznego Paryża oraz Edward Pritchard z Glasgow, żyjący w połowie
epoki wiktoriańskiej. Czy ci ludzie rzeczywiście byli winni zbrodni, które im
przypisywano? Jest to bez wątpienia książka, która została dogłębnie
przemyślana.
Jean Plaidy po raz kolejny odniosła
zwycięstwo, pisząc „A Triptych of
Poisoners”, który do pewnego stopnia analizuje życie trzech najbardziej
znanych trucicieli na świecie. Autorka nie tylko przedstawia w nim fakty, lecz
także wyciąga własne wnioski odnośnie do tego, dlaczego mężczyźni i kobiety
popełniają morderstwa. Jaki zatem z tego wniosek? Przede wszystkim egoizm;
fanatyczny, monstrualny i niepohamowany egoizm. Książka napisana jest barwnym
językiem i pokazuje, że Jean Plaidy dokładnie studiowała losy swoich bohaterów.
The
Sphere
Jean Plaidy jest pisarką, której książki
wciągają od pierwszej strony. Choć może to się wydawać niepokojące, to jednak
trzeba przyznać, że jej „A Triptych of Poisoners” stanowi pierwszorzędny opis przedstawionych w nim historii.
Books
and Bookmen
Trudne fakty historyczne przeplatają się
ze złem. Postać doktora Pritcharda jest niczym obrazy Hogartha[3]. Z
kolei Markiza[4]
to barwnie opisane studium przypadku, zaś Cezar Borgia stanowi wspaniałą i
wyczerpującą mieszankę barwnych niegodziwości, które w dodatku są niezwykle
zabawne.
Nigdy niczego nie żałuję. Jeśli dzieje się dobrze,
to wspaniale. Jeśli jest źle, to znaczy, że zdobywam nowe doświadczenie.
W ciągu następnych trzech lat,
równolegle z trylogią Izabela i Ferdynand,
Jean Plaidy wydała trzy, równie świetnie przygotowane pod względem merytorycznym,
tomy dotyczące powstania, rozprzestrzeniania się i ostatecznego upadku
hiszpańskiej inkwizycji. Książki te wciąż uważane są za jedne z najlepszych w
historii literatury i odnoszą się do najbardziej mrocznego rozdziału historii
Europy. Trylogia składa się z następujących tytułów: The Rise of the Spanish Inquisition (1959),
The Growth of the Spanish Inquisition
(1960) oraz The End of the Spanish
Inquisition (1961). Straszliwy
fanatyzm i hipokryzja, które wyhodowały inkwizycję są w tych książkach żywym i
emocjonalnym przekazem. Szkoda tylko, że Eleanor Hibbert już nigdy nie
zdecydowała się napisać podobnych dzieł opartych na faktach, lecz poświęciła
się pisaniu lekkich powieści historycznych.
Wydania z 1978 roku Wydawnictwa: Star (tom 1 i 2) oraz W. H. Allen & Co. Ltd. (tom 3) |
W swojej karierze Eleanor Hibbert jako Jean Plaidy napisała także trzy książki skupiające się na realiach osiemnastowiecznej Francji. Jedna z nich koncentrowała się na życiu Marii Antoniny Habsburg (1755-1793), natomiast dwie dotyczyły Ludwika XV (1710-1774). Ich tytuły to: Flaunting, Extravagant Queen (1957), Louis the Well Beloved (1959) i The Road to Compiegne (1959). Wydawać by się mogło, że te trzy książki były czymś na kształt wypadku przy pracy, ponieważ Jean Plaidy wciąż skupiała się na epoce Tudorów i Stuartów, o których pisała do 1965 roku. Ta seria tak naprawdę zaczyna się od powieści The Three Crowns wydanej w 1965 roku. Jest to pierwsza część trylogii o ostatnich Stuartach, której kontynuacją jest dziesięciotomowa saga osadzona w epoce regencji. Autorka pracowała nad nią w latach 1967-1971. Z kolei dalszy ciąg stanowi pięciotomowa saga, której akcja rozgrywa się w epoce wiktoriańskiej. Eleanor Hibbert pisała ją w latach 1972-1974.
Po ukończeniu The Widow of Windsor (1974), Jean Plaidy powróciła do XI wieku,
rozpoczynając nową, i równie popularną, trylogię normańską, nad którą pracowała
w latach 1974-1976. Następnie skupiła się na olbrzymiej, bo aż
piętnastotomowej, sadze z epoki Plantagenetów (1976-1982), której punktem
kulminacyjnym była powieść o Henryku VII Tudorze (1457-1509) zatytułowana Uneasy Lies the Head (1982). Łącznie ten
niezwykły cykl powieściowy przedstawia w sposób niepowtarzalny historię Anglii
z lat 1066-1901. To naprawdę zdumiewające osiągnięcie skierowane przede
wszystkim na sprawienie radości czytelnikom. Począwszy od 1952 roku Jean Plaidy
wydawała dwie powieści rocznie, lecz zarówno w roku 1981, jak i 1982
opublikowała ich trzy, aby tym samym zakończyć swoje wielkie dzieło.
Nie obchodzą mnie krytycy. Piszę dla czytelników…
Myślę, że ludzie pragną dobrej historii… Oni chcą czegoś, co jest czytelne i
przebija tradycję.
Wydanie z 2012 roku Wydawnictwo: Cornerstone Digital |
Wspomnianą serię Eleanor Hibbert
zakończyła powieścią The Rose Without a
Thorn (1993), opowiadającą o Katarzynie Howard (1523-1542). Na łamach prasy
można było przeczytać o niej takie oto słowa: Spod pióra legendarnej powieściopisarki, Jean Plaidy, wychodzi właśnie
niezapomniana, prawdziwa historia o utraconym królewskim majestacie,
namiętności i niewinności. Tak więc Eleanor Hibbert w ostatnich dniach
życia stała się prawdziwą legendą i taki stan trwa do dzisiaj. Na okładce wspomnianej książki napisano:
Wydanie z 2012 roku Wydawnictwo: Cornerstone Digital |
Niestety, ten cykl powieściowy wyraźnie
pokazuje, jak bardzo pogorszył się warsztat pisarski Eleanor Hibbert. Jej styl
nie był już taki, jak ten z lat 50. i 60. XX wieku. Każdy, kto chce poznać
powieści autorki powinien zatem zacząć czytanie od wcześniejszych tytułów.
Oprócz siedemdziesięciu siedmiu powieści wydanych pod pseudonimem Jean Plaidy i pięciu książek z gatunku
literatury faktu, Eleanor Hibbert napisała w latach 1952-1960 również osiem
powieści pod pseudonimem Kathleen Kellow.
Wszystkie zostały opublikowane przez wydawnictwo Roberta Hale’a (1887-1956) i –
jak większość tytułów firmowanych nazwiskiem Jean Plaidy – wydano je w niezwykle atrakcyjnych, jak na tamte
czasy, okładkach zaprojektowanych przez wybitnego ilustratora Philipa Gougha
(?), który w swoim dorobku miał na przykład artystyczne ilustracje do baśni
Andersena. Jego prace porównywano z ilustracjami innego wybitnego brytyjskiego ilustratora, jakim był Reginald John „Rex” Whistler (1905-1944).
Kilka powieści wydanych pod pseudonimem Kathleen Kellow zaliczono do kryminałów
z tajemnicą w tle. Są one warte przeczytania, zaś autorka – podobnie jak Agatha
Christie (1890-1976) – starała się w nich odnaleźć odpowiedź na pytanie: Kto to zrobił? Na szczególną uwagę
zasługuje bez wątpienia powieść Call of
the Blood wydana w 1956 roku. Jej fabuła opiera się na prawdziwej historii
kryminalnej oraz więziach między dwoma mężczyznami. Fakt ten w konsekwencji
prowadzi do zamordowania męża kobiety, którą jeden z nich kocha. Recenzent Daily Mail napisał o tej książce tak: Panna Kellow napisała kryminał, który
wyróżnia się na tle innych powieści tego rodzaju i polecam go koneserom gatunku.
Z kolei ostatnia powieść pochodząca z tej serii nosiła tytuł The World’s Stage (1960). Jest to zabawna, prawdziwa historia osiemnastowiecznego
aktora, Davida Garricka (1717-1779), i jego kochanki – również aktorki – Peg Woffington
(1720-1760).
[1] The Times Literary Supplement
– tygodnik ukazujący się w Wielkiej Brytanii od 1902 roku publikujący na swoich
łamach recenzje książek.
[2] The Spectator – brytyjski
tygodnik zajmujący się polityką, kulturą i bieżącymi wydarzeniami; w Wielkiej
Brytanii ukazuje się od 6 lipca 1828 roku.
[3] Chodzi o obrazy Williama Hogartha (1697-1764),
angielskiego malarza, grafika, satyryka, krytyka społecznego i rysownika.
Malował zarówno realistyczne portrety, jak również tworzył satyrę komiksową,
piętnującą kwestie moralne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz