Ponieważ ostatnio
dość mocno zaniedbałam najmłodszych czytelników, dzisiaj chciałabym to
nadrobić. Poniżej publikuję tekst, który jakiś czas temu ukazał się w jednym z
anglojęzycznych czasopism, a który pozwoliłam sobie przetłumaczyć na język
polski. Tekst bardziej skierowany jest do osób, które chciałyby zająć się
tworzeniem literatury dziecięcej, a zupełnie nie mają pojęcia jak tego dokonać.
Dziecko to wbrew pozorom niezwykle wymagający czytelnik, który dostrzega nawet
najdrobniejsze szczegóły. Dlatego właśnie dla najmłodszych pisze się
najtrudniej. Poniżej znajdziecie kilka wskazówek dotyczących tej kwestii oraz
przykład książki, która zdobyła ogromną popularność i posłużyła za wzór
literatury dziecięcej. Niestety, książka ta najprawdopodobniej nie została jak
dotąd wydana w Polsce (przynajmniej ja nie znalazłam polskiego wydania). W
związku z tym mogę jedynie pokazać Wam wydanie anglojęzyczne.
Magdalen Nabb
(1947-2007)
|
Wydawcy literatury
dziecięcej wciąż poszukują tak zwanego dobrego pisania. Co dokładnie mają na
myśli? Zanim bajkopisarz wyśle napisaną przez siebie historię do jakiegokolwiek
wydawcy, najsurowszym jej krytykiem powinien być on sam. Aby mieć szansę na sukces
na konkurencyjnym rynku tworzenia fikcji dla dzieci, należy mieć świadomość
oryginalności własnego utworu. Być może jest to trudne zadanie, ale mimo tego
można je zrealizować. Na początku należy dokładnie dostrzec to, o czym myślą
wydawcy, kiedy mówią o dobrym pisaniu dla dzieci. Dobrym punktem wyjścia byłoby
przyjrzenie się niektórym książkom dla dzieci, które w ciągu ostatnich lat
zdobyły nagrody literackie. Czytanie tych książek stanowi jeden z
najłatwiejszych i najprzyjemniejszych sposobów na to, aby dowiedzieć się, co
poszczególni wydawcy w tym momencie publikują oraz nauczyć się od
profesjonalistów z ugruntowaną pozycją kilku istotnych sztuczek dotyczących
handlu.
Chodzi bowiem o to,
aby nie mówiono, że dany autor skopiował nie tylko styl, ale również wątek
utworu innego pisarza, który zdążył już odnieść sukces na rynku wydawniczym.
Jest to jeden ze sposobów uniknięcia katastrofy. Nie powinno się także wpadać w
przygnębienie po przeczytaniu wyjątkowo genialnego dzieła oraz uważać, że nigdy
nie będzie się w stanie sprostać jego wymogom. Należy pamiętać, że rzadko
osiąga się sukces z dnia na dzień. Autorzy książek dla dzieci, którzy odnoszą
największe sukcesy, są również zmuszeni do długotrwałej walki oraz do
intensywnej nauki swojego zawodu. Książki te należy czytać tak, jak gdyby było
się ich recenzentem. Należy notować kwestie, które mogą się podobać oraz te,
które można podziwiać, jak również obszary, gdzie potencjalny autor czuje, że
możliwe jest ich poprawienie. Przecież nikt nie jest doskonały, nawet autor
odnoszący sukcesy i wielokrotnie nagradzany.
Najprawdopodobniej
najtrudniejszym wyzwaniem jest stworzenie książki dla najmłodszych, czyli
książki z obrazkami. Potencjalny autor, bądź też ilustrator będzie usiłował
wykreować ekscytującą historię, mając do dyspozycji wąski i ograniczony
codzienny świat małego dziecka, co nie jest sprawą łatwą. Cała fabuła musi być
wystarczająco mocno wciągająca, aby sprawić, iż mały czytelnik z
zainteresowaniem będzie odwracał strony książki. Ponadto fabuła ta musi być
również na tyle prosta, aby zmieściła się jedynie na kilku stronach. Kolejnym
problemem dotyczącym autora nowej ilustrowanej książki jest fakt stanowiący o
tym, iż może wydawać się, że wszystko zostało już napisane i nie ma już nic
nowego do powiedzenia. Ponieważ książki dla dzieci są pełne kolorowych
ilustracji, pojawia się sprawa bardzo wysokich kosztów druku.
Najprawdopodobniej sytuacja ta sprawi, że wydawcy będą oczekiwać tekstu, który
będzie odpowiadał międzynarodowemu rynkowi wydawniczemu, co zapewne zwiększy
sprzedaż książki. Natomiast w przypadku powieści dla dzieci, będących w wieku,
na przykład dziesięciu lat, która praktycznie pozbawiona jest obrazków, kwestia
finansowa będzie wyglądać o wiele bardziej przyjemnie.
Wyd. Hyperion Books
(1995)
|
Można zastanawiać
się, czy istnieją jakieś naprawdę oryginalne wątki fabuły, które mogłyby
przekonać wydawcę do opublikowania danego dzieła. Niemniej należy
pamiętać, że pod wieloma względami jest to indywidualny styl pisarza oraz jego
inteligentne użycie, co może zmienić już znany i zastosowany wątek w coś
naprawdę oryginalnego i świeżego. Dla zilustrowania tego faktu, można posłużyć
się książką pod tytułem Zaczarowany Koń
(z ang. The Enchanted Horse)
autorstwa Magdalen Nabb, która opowiada o dziewczynce o imieniu Irina. W sklepie
ze starymi zabawkami dziewczynka znajduje starego, drewnianego konia, a
następnie zabiera go do domu i traktuje tak, jak gdyby był prawdziwy. Wkrótce koń
niespodziewanie ożywa. Brzmi znajomo? Magiczny obiekt, który nagle ożywa
stanowi fabułę wykorzystywaną w setkach innych opowieści dla dzieci. Dlaczego
więc tak ogromny sukces w tym wypadku? Odpowiedź jest następująca: Magdalen
Nabb stworzyła silną i wiarygodną postać, jaką jest samotna i nieszczęśliwa
bohaterka, Irina. Natomiast sam opis jej związku z drewnianym koniem został
przedstawiony niezwykle poetycko i wzruszająco.
A teraz należy
powrócić do pytania zadanego na początku: Czym dokładnie jest dobre pisanie dla
dzieci? Odpowiedź stanowi pisanie, które jest świeże, ciekawe i
nieprzewidywalne, oraz które stwarza nowe i oryginalne możliwości. Jednocześnie
pisanie posiadające właśnie takie cechy może być już tematem bardzo oklepanym.
Nie należy jednak zniechęcać się, nawet jeśli dany autor czuje, że nie może
spełnić tych wszystkich wymagań. Niemniej, oczywistą sprawą jest tutaj talent
autora, którego tak naprawdę nic nie zastąpi, a także umiejętność w kwestii
urzeczywistniania swoich pomysłów. Natomiast wszelkiego rodzaju technik korekty
tekstu oraz szlifowania rękopisu można się nauczyć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz